WSBK: Smrz enthousiast na test Valencia

88

Een nieuw team, een nieuwe machine en nieuwe motivatie. Hiermee heeft Kuba Smrz zijn eerste test kilometers afgesloten voorafgaand aan de start van het nieuwe World Superbike seizoen.

Op het circuit in Valencia reed hij voor het eerst op de nieuwe fabrieksondersteunende Ducati 1098 R en had hij twee machines tot zijn beschikking. De weersomstandigheden waren goed; zonnig en temperaturen van rond de 20 graden. Wat heeft een rijder nog meer te wensen tijdens zijn eerste rit na een lange winterstop waarin veel fysiek getraind is.







Op de eerste dag reed Kuba in drie sessies van een uur 60 ronden, zonder aanpassingen van de set up van de machine en met standaard banden. Zijn eerste woorden waren vol enthousiasme: "Super, geweldig, fantastisch!" Wat bedoelde hij daar nou precies mee?

Jakub Smrz:

"Ik ben echt enthousiast! De machine beviel meteen vanaf het begin dat ik hem zag al goed, maar nu ik de mogelijkheid heb gehad om er daadwerkelijk mee te rijden ben ik sprakeloos. Het heeft geen enkele zin om deze machine te vergelijken met die van vorig jaar, want dat is gewoon onmogelijk. Dit is iets compleet nieuws. Deze nieuwe Ducati is echt geweldig, hij is stabieler en flexibeler. Op de machine is meer elektronica dan ik ooit gezien heb en mijn monteur moet, net als ik, nog veel leren over deze nieuwe motorfiets. In Valencia waren nog een paar andere World Superbike teams maar wij zijn niet naar het circuit gekomen om ons met hen te vergelijken. Hier krijgen we tijdens het seizoen nog tijd genoeg voor. Wij waren in Valencia om te leren hoe we met de nieuwe machine om moeten gaan en om simpelweg meters te maken. Maar soms speelde het duiveltje in mij op, die zei het tempo verder op te voeren. Ik deed dat dan ook en ik moet zeggen, de Ducati vloog over de baan en ik beschikte elke sessie over voldoende pk’s. Wat voor mij nieuw was, was de traction control. Iets wat ik tot nu toe ‘gemist’ heb tijdens mijn racecarriere. Omdat het iets nieuws is probeer eraan gewend te raken, wat veel van mijn geroutineerde rijstijl vraagt omdat ik compleet anders met de machine moet omgaan. Op de tweede dag heb ik hetzelfde aantal kilometers gereden. Het enige verschil is dat ik voor het einde van de test op de tweede machine ben gestapt. Op beide dagen hebben zich geen problemen voorgedaan. Ik weet dat iedereen de ronde tijden wil weten om dit met anderen te kunnen vergelijken, maar die wil ik niet vertellen omdat die niet belangrijk zijn. Ik zal alleen een klein ‘geheimpje’ vertellen, ik heb mijn eigen ronde record van vorig jaar erg gemakkelijk verbroken en dat na 20 ronden met standaard banden zonder enige veranderingen aan de set up van de machine. Van woensdag tot en met vrijdag hebben we nog een test in Almeria, waarna er nieuwe informatie zal komen."