Yamaha aast op Alonso López, maar wat zijn de mogelijkheden?

3509
Alonso López - Circuit Ricardo Tormo | © Dorna

Yamaha heeft zijn pijlen gericht op Alonso López. De talentvolle Spanjaard die een zeer indrukwekkend debuutseizoen kende in de Moto2 klasse is benaderd door Lin Jarvis, Managing Director van Yamaha Motor Racing. 

Het eerste seizoen van Alonso López in de Moto2 klasse was er één om een diepe buiging voor te maken. Al na de zesde Grand Prix van het seizoen viel het doek voor Romano Fenati bij Team Speed Up en de Italiaan werd aan de kant gezet voor Alonso López, de Spanjaard die op dat moment voor het Italiaanse team reed in het FIM CEV European Moto2 Championship.







Vanaf Le Mans was López er bij in het Moto2 kampioenschap en de toen nog 21, inmiddels 22-jarige coureur liet meteen van zich gelden. Hij kwalificeerde zich in de top zes waarna hij in Mugello, Barcelona, Sachsenring en Assen in de top acht eindigde. Na de zomerstop wist hij op Silverstone zelfs zijn eerste podiumfinish te behalen door als tweede te finishen waarna er later dat jaar zelfs overwinningen volgden in Misano en Phillip Island met verder nog een P2 in Maleisië en een pole position in Valencia.

De snelheid die López het hele seizoen liet zien, ondanks dat hij er tijdens de eerste zes raceweekenden van 2022 niet bij was, was zeer indrukwekkend te noemen en bleef niet onopgemerkt. In ieder geval niet bij Yamaha, collega’s van Autosport meldden namelijk dat er in Valencia een meeting is geweest tussen Lin Jarvis (Managing Director van Yamaha Motor Racing) en López.

Fabio Quartararó had in 2022 een nieuw contract getekend voor 2023 en 2024 terwijl Franco Morbidelli nog een doorlopend contract heeft tot en met 2023. Of er, gezien de prestaties van Morbidelli, gesproken werd over een directe vervanging van de Italiaan lijkt onwaarschijnlijk maar Yamaha is er in het verleden vaak vroeg bij geweest met het tekenen van jonge talenten. Zo werd Jorge Lorenzo al in de zomer van 2006 getekend terwijl hij pas in 2008 debuteerde.

Het probleem bij Yamaha is echter het aantal zitjes. Het RNF MotoGP team is overgestapt naar Aprilia waardoor er in 2023 slechts twee YZR-M1 machines op de MotoGP grid staan. De Japanse fabrikant zal er alles aan doen om Fabio Quartararó niet te verliezen en de Fransman heeft dus ook nog een doorlopend contract tot en met 2024. In Sepang viel de naam Jorge Martin regelmatig – de Spanjaard is niet blij dat hij geen fabriekscoureur is geworden bij Ducati en dat zal hij ook in 2024 niet worden gezien de contracten van Pecco Bagnaia en Enea Bastianini.

Jorge Martin heeft inmiddels al bewezen dat hij heel snel kan zijn in de MotoGP klasse met zijn negen pole positions en acht podiums, waarvan één overwinning. De Prima Pramac Racing coureur lijkt daarmee een verstandigere keuze als fabrieksrijder naast Quartararó maar als Yamaha aan de toekomst wil denken zullen coureurs als López ook een kans moeten krijgen.

De Japanse fabrikant zal er dus alles aan moeten doen om weer een satellietteam te krijgen in de MotoGP klasse. De enige logische kandidaat lijkt momenteel VR46 Racing, echter heeft het team een contract met Ducati tot en met 2024. Daarnaast zullen zij ook niet graag afstand willen doen van de Ducati’s die momenteel vrijwel oppermachtig zijn in de koningsklasse, in tegenstelling tot de Yamaha die alleen in de handen van Quartararó op het podium kan eindigen.

Kortom, een lastige situatie voor Yamaha. De prioriteit is om eerst de huidige YZR-M1 op het niveau te krijgen zodat deze de strijd aan kan met de andere fabrikanten. Morbidelli zal moeten laten zien dat hij het niveau van 2020 in zich heeft om een plaats bij de Japanners te behouden terwijl Jorge Martin, Alonso López en in zekere zin ook voormalig WorldSBK kampioen Toprak Razgatlioglu graag aanspraak maken op die plaats. De tijd zal het leren …