De Nederlandse wegrace topper van toen: Ernst Dubbink

1396
ernst-dubbink
Ernst Dubbink | foto© Henk Fischer

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. In de rustige wintermaanden zonder races stellen we wekelijks een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Ernst Dubbink.

Wie is Ernst Dubbink?







  • Naam: Ernst Dubbink
  • Bijnaam:
  • Geboren op: 09-11-1988
  • Woonplaats: Daarle
  • Partner: Anne
  • Start wegrace carrière:  2002, Junior Cup
  • Actief geweest in: ONK, IDM, EK, BSB, CEV 125cc en Moto3
  • Aantal titels: 3x Nederlands kampioen
  • Einde wegrace carrière: 2018
  • Huidige beroep: Bedrijfsleider Service afd. FIRE STOP Holland.
  • Facebook: https://www.facebook.com/ErnstDubbink/
  • Twitter:
  • Instagram:

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

M’n vader was al vanaf jongs af aan gek van motoren. Zo ben ik gestart in de grasbaanrace en na het behalen van een aantal Nederlandse titels in de jeugd werd de leeftijdsgrens in de wegrace verlaagd en maakten we de overstap richting het asfalt.

Met welke coureur heb je de mooiste gevechten gehad op de baan?

Poeh, dat zijn er eigenlijk best veel door de jaren…

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Qua charme zeker de 125cc bij RV Racing, een machine destijds getuned door Johan Luyten was wel echt een stuk techniek, mooi om te zien maar vooral heel gaaf om mee te racen!
De beste fiets daarentegen was onze eigen Moto3 getuned door Ten Kate Racing Produtcs. Vooral in 2013/2014 was deze snel, hoor het een Duitser destijds zo nog zeggen: Dieser Motor ist ja nicht normal, das ist eine Waffe!!

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Brands Hatch, Engeland. Gaaf circuit met hoogteverschil en snelle bochten, maar ook een geweldig publiek en gave sfeer!

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Te veel om op te noemen eigenlijk. Maar in de beginjaren vooral de reizen naar en terug van de circuits met een oude VW LT transporter uit de jaren 70…

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

M’n vriendin, maar daarnaast ook heel veel mooie herinneringen en ervaringen. De sport heeft me wel gemaakt en gevormd tot wie ik nu ben.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Nadat ik in 2018 zelf stopte als coureur zijn we twee seizoenen naar Spanje geweest waar we met Ruben Bijman en Kas Beekmans in het ETC Moto3 kampioenschap hebben gereden. Een erg gaaf kampioenschap, perfecte leerschool voor jonge talenten. Echter ver van huis en wanneer je het goed wilt doen een tijdrovende opgave. Momenteel starten we met het verbouwen van ons huis en ben ik sinds 2018 bedrijfsleider op de afd. Service en onderhoud op het gebied van sprinklerinstallaties bij de firma FIRE STOP Holland.

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

M’n vader is nog als altijd gek van motoren en kan het minder goed los laten. We hebben de materialen en de Moto3 motoren in principe startklaar staan. Wanneer de hele covid-19 toestand achter de rug is zal hij zeker wel weer richting de circuits willen gaan om een jonge coureur verder te helpen. Ik zal het dan zeker wel volgen en wellicht links en rechts wat te hulp schiteten, maar momenteel heb ik naast m’n werk en de komende verbouwing niet de tijd ervoor.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Valentino Rossi, zo veel titels met verschillende fabrikante maar ook zolang op het hoogste niveau! Al zijn er ook veel coureurs die niet bekend zijn en op hun (eigen) niveau ook veel hebben moeten laten voor de sport, daar heb ik ook respect voor.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

Momenteel op het hoogste niveau Michael van der Mark, was destijds in de 125cc als concurrent al erg koel en een slimme rijder. (een coureur die mij jammer genoeg vaak snel te snel af was) Daarnaast natuurlijk Jeffrey Buis toen hij bij ons in het team reed kende hij de nodige tegensalgen, maar liet uiteindelijk wel zien dat hij uit het juiste race hout is gesneden! Ik hoop dan ook dat hij een vervolg op de Supersport 300 wereldtitel kan geven.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

Nationaal is de racerij in mijn optiek meer richting de breedtesport gegroeid. Voor de kleinste coureurs is de stap richting het asfalt op de kartcircuits goed te doen maar de stap richting de Grand Prix is en zal altijd moeilijk blijven. Dit is alleen mogelijk als je als coureur voldoende talent en doorzettingsvermogen hebt en ouders of mensen om je heen die er alles maar dan ook alles voor willen doen. Tuurlijk zijn er in Spanje meer rijders, maar als Nederland mogen we ook zeker trots zijn op een aantal talenten. Zo zijn Zonta en Collin in de Junior Moto3 WK goed op weg!!
Verder heb ik samen met ons team en Eveno Racing de huidige coureurs Sander Kroeze, Ruben Bijman, Jeffrey Buis en Kas Beekmans naar een hoger niveau mogen helpen. Deze jongens hou je dan natuurlijk altijd nog extra in de gaten. Ben dan ook benieuwd hoe hun verdere racecarrières zullen gaan verlopen.

Zaterdag 20-02-2021: De Nederlandse wegracetopper van toen: Roy ten Napel



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App