Zaterdag 25 september, het is opnieuw een zwarte dag voor de motorsport. Dean Berta Viñales overleed op 15-jarige leeftijd aan de gevolgen van zijn bij een crash in de WorldSSP 300 race in Jerez opgelopen verwondingen. De jonge Spanjaard is de derde tiener in vier maanden tijd die het leven laat, allen na een vergelijkbare crash tijdens het beoefenen van hun geliefde sport. Moeten we zwijgen, gewoon weer gaan racen of wordt het tijd om eens na te gaan denken over hoe nu verder?
Het is zaterdag, de kwalificaties zitten erop in Jerez en de WorldSSP 300 coureurs zijn bezig aan hun eerste race van de Motul Spanish Round, de eerste van de zes races die er dit weekend op het programma staan op het Zuid-Spaanse circuit. Zoals altijd maken de jonge ‘honden’ er weer een spannende strijd van en met nog een paar ronden te gaan zijn er nog een groot aantal coureurs die meedoen voor de overwinning, kortom spektakel zoals we het graag zien binnen onze sport.
Maar ineens is daar de rode vlag, ineens zien we op het scherm de nummers van een groot aantal gevallen coureurs. Niemand die er rekening mee houdt dat er iets ernstigs aan de hand is. De uitslag wordt bepaald aan de hand van de doorkomst van de voorgaande ronde, blijdschap want de winst gaat naar onze eigen regerend wereldkampioen Jeffrey Buis. Knap, geweldig, het is zijn derde zege van het seizoen en onze landgenoot houdt de titelstrijd nog open. Na de huldiging komt Buis gezellig even langs in het mediacentre om ons verslag te doen van zijn race en daarbij vol trots zijn gewonnen beker te tonen. Prachtig, een beker in de vorm van een sherryglas, en laat dat nu net een beker zijn die nog ontbrak.
Kom op, we zijn druk want de volgende race staat op het punt van beginnen. De WorldSBK coureurs zitten er klaar voor. Maar dan verschijnt er op de screens dat de start is uitgesteld. De collega die thuis verslag doet van deze race vraagt via messenger de reden van de vertraging. Geen idee, er zal nog wel iets zijn vanwege de rode vlag, misschien olie op de baan. We beloven dat we meteen navraag gaan doen bij de media verantwoordelijke bij Dorna in het kantoor naast ons. Op het moment dat we op willen staan verschijnt er een vreemde tekst op onze schermen; alle activiteiten voor de rest van de dag afgelast.
De schrik slaat iedereen om het hart in het mediacentre, wat is dit, wat is er aan de hand. Dit moet iets ernstigs zijn. Al snel wordt het ons duidelijk dat het gaat om één van de gevallen coureurs, Dean Berta Viñales. Het wordt steeds stiller in het mediacentre, we gaan vragen, we willen graag weten hoe het met de coureur in kwestie is. Niemand kan ons nog iets zeggen, niemand weet het. We vragen ooggetuigen, we vragen coureurs die iets verder naar achteren in het veld reden wat er gebeurd is. Dit is niet goed, een programma afgelasten gebeurt niet als er een coureur met een gebroken been in het medical centre verblijft.
Het wordt ons steeds duidelijker, Viñales is zelf ten val gekomen en vervolgens door meerdere coureurs geraakt. We zien één van de coureurs die betrokken was bij de crash huilend en met de handen voor zijn gezicht in zijn stoel zitten, we zien teamleden van het Viñales Racing Team huilend in de pitbox, we horen dat het een horrorcrash is geweest en er veel bloed op de baan te zien was. We staren naar de deuren van het medical centre, we vragen ons vertwijfeld af wat er zich achter deze deuren afspeelt. Maar de deuren blijven dicht, het is en blijft stil, heel lang stil omdat we eigenlijk wel weten wat er komen gaat, iets dat we tegen beter in liever niet willen horen. Inmiddels worden we al overspoeld met berichten, berichten van mensen in Nederland die ons op de hoogte willen brengen van het nieuws dat er in Jerez iemand is verongelukt en zich afvragen waarom hierover nog niets op Racesport.nl is te lezen. We laten de berichten links liggen, we blijven maar naar de deuren van het medical centre kijken, we volgen de perschef bij elke stap in de hoop op een wonder.
Maar wat we hoopten gebeurde niet, nee even na de klok van 15:00 uur komt het verschrikkelijke nieuws dat Dean Berta Viñales is bezweken aan de verwondingen welke hij ruim een uur eerder had opgelopen bij de crash, een crash waar we in eerste instantie helemaal geen oog voor hadden. Immers de overwinning van Buis was een fantastische zege na een zeer sterk gereden wedstrijd van onze eigen landgenoot niet wetende hetgeen er zich afspeelde op nog geen honderd meter verwijderd van onze werkplek in het mediacentre.
Met lood in de schoenen het bericht gepubliceerd, een soort bericht waarvan je hoopt hem niet te hoeven schrijven. In de twintig jaar dat we dit werk doen hebben we al een aantal keren een vergelijkbare situatie meegemaakt, en elke keer zit je weer met lood in je schoenen in een mediacentre waar je op dat moment een speld kunt horen vallen. Bijna eng, bijna een spookachtige omgeving waar je grote mensen ziet huilen, mensen elkaar in de armen ziet vallen omdat ons iemand is ontvallen, iemand uit het wereldje waarmee je het hele seizoen de wereld over zwerft.
Vervolgens staat ons nog het nodige andere en reguliere werk te wachten, de teams en coureurs waar we voor werken willen hun verhaal van de dag ook online hebben staan ondanks dat er op deze dag nauwelijks is gereden. We lopen door de paddock op zoek naar de desbetreffende teammanagers en coureurs om te vragen wat ze van een dag als deze gepubliceerd willen hebben op hun website, social mediakanalen en de te versturen nieuwsbrieven. We lopen door een nagenoeg lege spookpaddock, iedereen verwerkt het verdriet op zijn of haar manier.
Het moge duidelijk zijn, deze klap komt hard aan, heel hard, dit is de derde tiener binnen vier maanden tijd die het leven laat en alle drie na een vergelijkbare crash. Zo kwam Moto3 coureur Jason Dupasquier (19) eerder dit seizoen om het leven tijdens de Italiaanse Grand Prix op het circuit van Mugello en verloor European Talent Cup coureur Hugo Millán (14) het leven tijdens het FIM CEV Repsol evenement op Motorland Aragon.
Drie jonge talenten, drie getalenteerde coureurs die alle drie zelf een foutje maakten, ten val kwamen en vervolgens werden aangereden door een achter hun rijdende coureur of zelfs meerdere coureurs. Nu kunnen we denken, dit soort risico’s horen nu eenmaal bij onze sport, we kunnen zwijgen, gewoon weer gaan racen of wordt het tijd om eens na te gaan denken over hoe nu verder?
Dean Berta Vinales stierf een aantal uren geleden op de baan. Hij was een 15-jarige jongen, maar hij was een racer. En racers racen. Dean’s familie heeft gevraagd om zondag te gaan race en zo hun zoon te eren. De coureurs werden zaterdagavond bijgepraat door de wedstrijdleiding die vervolgens bekend maakte dat er zondag gereden gaat worden, een beslissing die door eenieder gerespecteerd zal worden.
Wat er ook gebeurt, over elke beslissing kan wel iets gezegd worden. Als er niet gereden gaat worden helpt dat een coureur of fabrikant misschien wel in zijn jacht op de titel, als er wel gereden wordt is het allemaal de schuld van de commercie, de media en het grote geld dat regeert. Niet racen hier in Jerez en over vier dagen gewoon weer net doen alsof er niets is gebeurd tijdens de volgende ronde van het kampioenschap in Portimâo lijkt ook wel een beetje hypocriet. Kortom, welke beslissing er ook genomen zou worden…….overal is wel iets van te zeggen. Het enige feit is, welke beslissing er ook genomen zou worden…..we krijgen er Dean Berta Viñales niet meer mee terug, de derde wegracende tiener in vier maanden tijd.
Nu mag ik dit werk inmiddels al zo’n twintig jaar doen, heb ik in deze periode een aantal keren een dergelijke situatie van dichtbij meegemaakt. Maar om binnen vier maanden tijd drie jonge tieners te zien verongelukken, deze drama’s aan den lijve te hebben ondervonden, de doodse stilte in het mediacentre elke keer gevoeld te hebben, het verdriet van de teamleden, ouders en familie me door merg en been zijn gegaan is het wel tijd geworden om eens na te gaan denken.
Racen met allemaal gelijkwaardige motoren, dezelfde banden, dezelfde vering, circuits waar metersbrede groene asfaltstroken rijders tot het maken van fouten dwingen en coureurs die op steeds jongere leeftijd onder een gigantische druk worden gezet. Moeten we deze jonge knapen niet tegen zichzelf in bescherming nemen? Moet de minimale leeftijd voor deelname niet omhoog, zijn deze competities wel langer houdbaar, gebruiken we wel het juiste materiaal om te racen, zijn de huidige motoren in bepaalde klasse wel geschikt om mee te racen en willen we op deze manieren niet een beetje te opzichtig en kunstmatig hele spannende races creëren……..het zijn zomaar een aantal vragen die me op het moment te binnen schieten.
Motorsport is mijn lust en mijn leven, mijn passie en ondanks dat het mijn werk is wennen dit soort zaken nooit, sterker nog het doet pijn, heel veel pijn om dit leed van dichtbij mee te maken, reacties te ontvangen van buitenstaanders die van een afstand roepen dat dit bij onze prachtige sport hoort en families hun geliefden te zien verliezen. Ja, motorsport is niet zonder gevaar, daar ben ik me ook terdege van bewust maar als liefhebbers hebben we ook de taak om deze risico’s tot een minimum te beperken en onze talenten van de toekomst in bescherming te nemen.
Een oplossing? Nee die heb ik niet één, twee, drie voor handen. Ben ik ook niet de aangewezen persoon voor, maar om met ons allen eens heel goed na te gaan denken lijkt mij met hetgeen ons de laatste vier maanden maar liefst drie keer is overkomen geen overbodige luxe.
Met sportieve groet,
Evert Slager
www.racesport.nl
Handige links Motul Spanish Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter