Internationale Deutsche Meisterschaft in Oschersleben

74

Om dit jaar nog wat buitenlandse ervaring op te kunnen doen, vertrokken we afgelopen vrijdag naar het in Oost-Duitsland gelegen Oschersleben. Waar een wedstrijd voor het open Duitse Kampioenschap werd verreden (IDM). Zoals sommige lezers al wel zullen weten heb ik hier twee jaar geleden ook al met de 250cc Honda gereden. Vrijdag was er al de mogelijkheid om vrij te trainen, maar door de drukte tussen de wedstrijden en het vrij krijgen van werk of school zagen wij daar jammer genoeg geen mogelijkheid toe. In bijna iedere klasse waren er wel meer dan ŽŽn Nederlanders actief. Samen met de Juniorstock kampioen Ronald ter Braake waren wij in de Supersport de enige. Foto Nanda van Kerkhoven

Met nog precies dezelfde afstelling als een week eerder op Assen had ik zaterdag net na de middag de eerste training over dertig minuten. Echter een goede afstelling vinden viel letterlijk in het water doordat het ´s ochtends de regen met bakken uit de lucht kwam. Om geen risico´s op de bijna onbekende baan te nemen, werd met regenbanden gestart. Maar vanaf de eerste bocht was het ideale spoor droog. Na voor de veiligheid eerst een geklokte ronde neer te zetten, kwam ik de derde ronde binnen voor een bandenwissel. Snel werd er van wielen gewisseld en ik vertrok weer de baan op. Ook nu weer voorzichtig beginnend (je weet maar nooit!) reed ik de eerste rondes. Toen ik echt aan begon te zetten kwam ik met het omgooien van de motor van links naar rechts net naast het droge spoor in een diepe plas. De motor ging helemaal dwars totdat hij weer grip kreeg en besloot de andere kant op te gaan. Resultaat: een rondvliegende motor met een coureur erachter aan. Samen belandde we in de grindbak. Gelukkig kon ik gewoon weglopen, en leek ook deze keer de schade aan de motor mee te vallen. Terwijl de rest van de coureurs nog snellere tijden reden, zakte ik terug naar de 27e positie van de in totaal 32 rijders.







Doordat er in Duitsland maar van ŽŽn motor gebruik gemaakt mag worden, moest de ÔcrashÕ motor weer opgebouwd worden. Uiteraard lukte dit voor de tweede training. Al helemaal doordat het tijdschema erg uitliep door een zware crash in de zijspan klasse, waarbij tot groot schrik van iedereen een van de twee overleed.
Tevens werd hierdoor het tijdschema drastisch ingekort. Een tweede training van nog maar vijftien minuten bleef over, wat voor ons Nederlanders inmiddels al bijna gewoon isÉ.
En uiteraard begon het net voordat ik de baan opmocht te regenen, na een verder droge dag. Het kon niet slechter gepland worden. Om nog enig kans te kunnen maken op snelle tijden werd er met een warme intermediate op het achterwiel en een volle regen voor vertrokken. De pitstraat uit en met uitkomen van de eerste bocht gas erop, gelijk begon het achterwiel volledig door te spinnen. Net als alle andere bochten van het circuit. Doorrijden had geen zin, dus gauw naar de pitstraat voor een volle regenband achter. Daar aangekomen stonden veel andere coureurs binnen in hun pitboxen op mooi weer te wachten. Maar omdat ik niet van suiker ben gemaakt ging ik met volle regen weer weg. Samen met Nina Prinz, (ja, je leest het goed!) een erg snelle Duitse dame maakte ik de laatste minuten vol. Door haar circuit kennis kon ik zo goed ook snel rondgaan. Je kon wel duidelijk merken dat het niet de grip heeft als op Assen met nat weer. Uiteraard kon niemand zijn tijden verbeteren, maar in deze natte training reed ik toch een niet slechte zevende tijdÉ..
Pech had ook Ronald ter Braake op een zeer waarschijnlijk oliespoor, ging Ronald in de eerste ronde remmend onderuit. Hoewel Ronald zelf geen schade had, werd besloten toch niet verder deel te nemen. Tegen de avond werd er nog genoten van de eerste race van het snelle IDM Superbike. Welke gewonnen werd na een val van gastrijder (=geen punten) Kevin Curtain, Jšrg Teuchert op een MV Augusta F4-1000ÉÉ..

Zaterdag avond werd al vroeg het bed opgezocht, want zondag ochtend om half-negen al was de warm-up. Gelukkig was het nu wel weer droog en kon ik hierin net zoveel ronden rijden als in de twee trainingen de dag ervoorÉ.. Ik reed dan ook al snel ruim twee seconden sneller over het circuit, wat een stuk meer vertrouwen voor de race opleverde. Omdat ik van ver van achteren moest komen werd besloten met een zachte achterband te vertrekken in de hoop dat deze het uit zou houden.

Net zoals in een week eerder tijdens de EK op Assen, ook nu weer een echte startprocedure. Een kwartier voor de start gaat de pitstraat voor vijf minuten open. Daarna sta je nog 5 minuten op de grid , warm-up lap en daarna de race.
De start was om half-twee en deze keer had ik een goede start. Bij de eerste bocht kon ik een goede lijn vinden en won een paar plaatsen. Hierdoor kwam ik bij de eerste doorkomst op een 22e plaats langs, strak achter een Duitse Kawasaki rijder. Hoewel ik veel bochten een hogere bochtensnelheid haalde kwam ik, doordat ik de rempunten nog niet onder de knie had, er niet langs.
Echter als een geluk bij een ongeluk hield de motor na zes ronden met opkomen van start-finish volledig in en kwamen er een heel stel langs. Met een gat van wel 5 seconden kon ik mijn eigen race gaan rijden. na twee ronden ging ik dan al een heel stuk sneller rond. En ronde na ronde liep ik in op de rijders voor me. Met ingaan van de laatste ronde zat ik er al bijna strak achter. En een aanval was ingedachte tot ze in deze bocht met een gele vlag stonden te vlaggen. De enige mogelijkheid was met opkomen van start-finish, ŽŽn foutje en ik had ze. Echter deze maakte ze niet meer. Hierdoor kwam door uitval van twee rijders toch nog als 21e over de streep, waarbij ik in de laatste ronde op inmiddels bijna versleten banden mijn snelste tijd reed. Met een tijd welke bijna twee seconden sneller was als eerder in de warm-up verliet ik toch met een tevreden gevoel het circuit.
Na onze race hebben we nog met zÕn alle gekeken de 2e race van het IDM Superbike, waar gastrijder Kevin Curtain de 2e race won voor Jšrg Teuchert. Snel opruimen en weer snel terug naar Nederland.

Nu zijn we ons weer klaar aan het maken voor de komende race op het TT-circuit van Assen. Tijdens het weekend van 25-26 september, wat (alweer) de voorlaatste race van dit seizoen betreft