Lovende woorden met een enkele kritische noot over nieuwe TT-circuit

243

Vandaag kregen de rijders in de diverse ONK-klassen de mogelijkheid om via een ingelaste training kennis te maken met het vernieuwde circuit van Assen. Onder lastige weersomstandigheden maakten de coureurs gretig gebruik van deze mogelijkheid.

De vernieuwde Strubben bleek een moeilijke bocht om vloeiend te rijden







Zoals bekend zou vorige week reeds de eerste wedstrijd om het ONK verreden worden op het vernieuwde TT-circuit maar door de aanhoudende periode van kou kwamen de asfalteringswerkzaamheden in de problemen. Het resulteerde uiteindelijk in de afgelasting van de eerste race waarop de organiserende SMA besloot om vandaag een trainingsdag in te lassen waarop de coureurs kennis konden maken met de nieuwe baan.

Van deze mogelijkheid werd, ondanks de mindere weersomstandigheden, druk gebruik gemaakt. Gedurende de dag waren er overwegend positieve geluiden te horen omtrent het nieuwe gedeelte met hier en daar een licht kritische noot.

De licht kritische noot was met name gericht tegen de vernieuwde Strubben die wel erg knijpt en daardoor ook erg langzaam is geworden. Diverse 125 cc coureurs hadden grote moeite om de motor in de Strubben op het benodigde toerental te houden en niet zelden moest de koppeling erbij gepakt worden om te voorkomen dat de motor dood viel. Er werd dan ook driftig ge‘xperimenteerd met de gearing van de motoren om goed door de Strubben te kunnen komen.

De 4-taktmotoren hebben daar wat minder last van maar ook voor de SS600 en SBK rijders was de krappe Strubben in de eerste sessies een crime. Het leidde tot vermakelijke taferelen voor wat betreft de lijnen die er werden gereden en in de helmen werden met enige regelmaat wat krachttermen geuit als de bocht weer eens op een rare manier gerond werd.

De rest van het nieuwe gedeelte werd echter bijzonder positief ontvangen en wordt als een mooi gedeelte gezien waar zeker de nodige spectaculaire actie te verwachten is. Qua tijden is er nog niet erg veel van te zeggen. De harde wind en links en rechts een drup regen zorgden er voor dat het lastig was om constant te rijden en ritme op te bouwen.

Een paar opvallende aanwezigen waren er in elk geval wel te zien. Raymond Schouten maakte er zijn eerste meters op de 250 cc Honda van het Amici Racing Team en het viel hem na 7 maanden pauze toch flink tegen. Ook Patrick Lakerveld gaf acte de prŽsence met een SS600 Honda. De net vader van een zoon geworden Patrick gaf aan dat er zich de afgelopen week toch nog een mogelijkheid had aangediend om komend seizoen SS600 te kunnen gaan rijden en dat is uiteraard goed nieuws voor de Wijk en Aalburger.

De trainingen van vandaag kenden ook nog een uiterst ongelukkig moment. SS600 rijder Julian Lier uit het Staphorster Duntep team ging hard onderuit in de Ramshoek en moest geruime tijd verzorgt worden alvorens men hem met de ambulance richting het ziekenhuis kon vervoeren. Inmiddels is bekend geworden dat Julian in elk geval 24 uur ter observatie in het ziekenhuis van Assen zal blijven waarbij de eerste diagnose een gebroken kaak en een zware hersenschudding luidt. Vervelende blessures die Julian wel even aan de kant zullen houden maar gezien de hevigheid van de crash vallen de verwondingen zeker niet tegen. Uiteraard wenst de racesportredactie Julian een spoedig en vooral volledig herstel toe.

Tot slot nog een iets minder positief nieuwtje rond Roy Pouw. De pas 13-jarige Kerkevelder werd vorige week nog aangekondigd als deelnemer aan de EK 125 cc wedstrijd die op 2e paasdag op het Asser circuit wordt gereden maar Roy heeft inmiddels te horen gekregen dat er voor deze wedstrijd een minimum leeftijd van 14 jaar geldt en dat zijn inschrijving derhalve niet is geaccepteerd door de Europese Bond.

Tekst: Tiny Kolsters; [email protected]

Foto : Jan Haddering