MC Assen legt geld toe op NK-wegrace

189

Assen – Het scheelde maar weinig of de Open Dutch Championship wegrace op het TT-circuit was een financieel debacle geworden voor de Motorclub Assen en omstreken.Tot een maand geleden hadden nog geen tachtig coureurs 150 euro inschrijfgeld overgemaakt voor de wedstrijd om het Nederlands kampioenschap. Uiteindelijk kwamen daar de afgelopen weken nog zo’n tachtig snelle mannen bij, maar het was voor de Asser organisatie niet genoeg om uit de kosten te komen. ”Er moet geld bij”, beaamde Henri Wolters, voorzitter van Motorclub Assen en omstreken.

Vrij entree gisteren bij de ONK-wegraces op het TT-circuit, dat leek een mooie geste van de motorclub. Maar feitelijk was die maatregel ook ingegeven uit kostenbesparingen. Het drukken van de kaartjes, het openhouden van de kassa’s, de controleurs aan de poort: die kosten konden nu geschrapt worden. ”Vrije toegang bleek een goedkopere optie voor ons”, verduidelijkte de nieuwe clubpreses Henri Wolters, ”dat was een belangrijke overweging om het te doen. Aan de andere kant wilden we ook iets proberen ten behoeve van promotie van de motorsport.”







Want dˆÁt er iets moet gebeuren om de motorsport van de ondergang te redden, dat staat voor alle betrokkenen (coureurs, KNMV, organisatoren, circuiteigenaren) nu wel vast. Het water staat de nationale wegracerij letterlijk tot de lippen. Het aantal inschrijvingen van coureurs is tanende, het publiek loopt niet meer warm voor de snelheidsevenementen en dus blijven ook de sponsors weg. Gisteren kwamen nog geen 2000 motorsportliefhebbers op de races in Assen af, terwijl de toegang gratis was. ”Dit kan natuurlijk niet zo doorgaan. We moeten wel minimaal quitte spelen”, sprak Henri Wolters waarschuwende woorden.

En de motorclub hoeft niet eens het volle pond te betalen om het TT-circuit een weekendje te huren. Dankzij de vele dwarsverbanden tussen de Asser vereniging en de Stichting Circuit van Drenthe kan de huursom relatief laag blijven. Daarnaast voerde de motorclub nog een aantal bezuinigingen door. Er verscheen geen programmaboekje, er werd mondjesmaat reclame gemaakt, de champagneflessen bleven in de koeling en een aantal ruimtes -waaronder het perscentrum- ging op slot. ”Hoe meer sleutels we opvragen hier, hoe duurder het wordt.”

Het is tijd voor actie. In het ONK-veld gaan zelfs al stemmen op om niet meer te racen op gevaarlijke stratencircuits als Raalte en Tolbert. En in plaats daarvan uit te wijken naar asfaltlinten in Duitsland of Belgi‘. Dat betekent het failliet van de (straten)races in Nederland. Wolters kent de geluiden. ”En dus is het de hoogste tijd om met alle betrokkenen de koppen bij elkaar te steken en te overleggen wat te doen. Dat hebben we al met elkaar afgesproken. We zullen met z’n allen creatief moeten zijn om de motorsport weer nieuw leven in te blazen. Het zal niet eenvoudig zijn. Maar ik blijf optimistisch. We hebben als organisatoren ieder ons eigen belangen, maar met z’n allen ŽŽn belang. Dat besef moet er zijn bij iedereen.”

Geluidshinder

Het ONK-programma was gisteren niet compleet. De coureurs in de 250cc-klasse kwamen niet in actie op het circuit in Assen. De reden was van geluidstechnische aard. Het bleek niet mogelijk om binnen de strakke grenzen van de geluidshinder alle klassen aan het vertrek te laten komen. Ter compensatie krijgt de 250cc twee races aangeboden tijdens het Superbike-evenement op Assen: op donderdag 2 september en zondag.5 september.

Bron: Dagblad van het Noorden