MotoGP Sprintraces: Nog veel onvrede, is er een rijdersstaking op komst?

5564
motogp-coureurs-2022

De MotoGP coureurs krijgen in 2023 een druk programma voorgeschoteld. Het aantal Grand Prix weekenden is niet alleen uitgebreid naar 21, ook zien we de intrede van de Sprintraces. Met name dit laatste lijkt momenteel om meerdere redenen voor de nodige onrust en discussies te zorgen bij de coureurs, hun managers, de teams en de organisatie.

Het was het afgelopen seizoen misschien wel de grootste verrassing in de MotoGP, nou ja verrassing. Het was meer de manier waarop de komst van de MotoGP Sprintraces in 2023 bekend werd gemaakt. Tijdens de Oostenrijkse Grand Prix op de Red Bull Ring ontstonden op vrijdag in het mediacentre de eerste geruchten over de op stapel zijnde veranderingen en de komst van de MotoGP Sprintraces in 2023. Reageerden de coureurs en teambazen op vrijdag eerst nog als door een wesp gestoken, aan het einde van de dag tijdens de gebruikelijke Safety Commission werd het de coureurs duidelijk dat het serieus was en dat de Sprintraces er gingen komen zonder dat sommige teambazen en geen van de coureurs hiervan vooraf van in kennis waren gesteld.







Een dag later, op zaterdagochtend, belegde Dorna een speciale persconferentie waarin de komst van de Sprintraces voor het seizoen 2023 officieel werden bevestigd. Waren de eerste reacties van de coureurs nog heel verschillend, na een donderpreek tijdens en na de bewuste persconferentie van Dorna CEO Carmelo Ezpeleta draaiden de meeste coureurs bij of onthield men zich van verder commentaar.

Het moge duidelijk zijn dat de komst van de MotoGP Sprintraces niet door eenieder met gejuich is ontvangen en dat de aankondiging zeker niet de schoonheidsprijs verdiende. Maar goed, alles in het belang van de sport, laten we het daar maar op houden.

Maar ondanks dat de MotoGP coureurs momenteel genieten van een welverdiende winterstop, blijkt er achter de schermen door verschillende managers nog druk gewerkt te worden aan de randvoorwaarden van de MotoGP Sprintraces. Randvoorwaarden waarnaar nu bekend is geworden de managers, teambazen, fabrikanten en organisatie het maar niet eens kunnen worden. Wat is er aan de hand?

Met de komst van de Sprintraces komt het aantal wedstrijden voor een MotoGP coureur in 2023 op maar liefst tweeënveertig. Prima toch, hoe meer races hoe beter, deze mannen worden er goed voor betaald en gaan met die banaan. Helaas, het zit echter iets gecompliceerder in elkaar. MotoGP coureurs dienen zich namelijk ook te verzekeren, en de te betalen premie hangt samen met het risico en dus het aantal races. Met het verdubbelen van het aantal races gaat dus ook de premie aanzienlijk omhoog of wordt deze misschien wel verdubbeld. Deze verzekeringspremie is een iets andere premie dat jij en ik betalen voor ons persoonlijk verzekeringspakket. Dus veel extra kosten voor de coureurs.

In de contracten van de MotoGP coureurs wordt veelal gewerkt met een bepaalde bonus per gereden wedstrijd. Maar aangezien veel coureurs tijdens de aankondiging van de Sprintraces al in het bezit waren van een contract kan men hier weinig tegen doen. Met andere woorden, geen bonus voor de 21 extra wedstrijden en geen dekking voor de extra kosten.

De MotoGP coureurs zijn echter wel en nog steeds van mening dat men extra betaald dient te worden nu er elk weekend twee races op het programma staan. De Sprintraces op zaterdagmiddag zullen weliswaar slechts de helft van de afstand van een normale race bedragen, er zullen de helft van de punten wordt toegekend en als klap op de vuurpijl zullen deze races niet eens meetellen voor het aantal overwinningen in de geschiedenisboeken. Kortom er is de nodige onvrede in de paddock.

Enea Bastianini’s persoonlijke manager Carlo Pernat zegt zelfs dat de MotoGP coureurs deelname aan de Sprintraces kunnen weigeren indien het geschil over bonusbetalingen niet tijdig is opgelost.

Carlo Pernat: “Na drie races worden de rijders gek. Voorlopig staat er geen racebonus in de contracten en als ze ons die niet geven denk ik niet dat we racen. We zijn het al eens geworden met Albert Valera [de manager van Aleix Espargaró en Jorge Martin] en met Giovanni Balestra [de manager van Maverick Viñales]. Het zijn halve punten, we willen een halve bonus. Met de sponsors hebben we in de contracten ook al de bonussen voor de Sprintraces opgenomen. Het is een gevecht tussen Dorna, de teams en de coureurs. Ik vroeg Ducati om geld en zij zeiden me ‘ga naar Dorna’, Dorna antwoordde ‘ga naar het team, het is hun zaak’. De coureurs zullen de eerste twee races rijden omdat ze dat verplicht zijn, maar als ze geen bonussen uitkeren dan breekt daarna de pleuris uit, daar ben ik zeker van. Dit is een oplegging die je gewoonweg niet kunt maken richting de coureurs.”

Los van de genoemde financiële perikelen, zijn er ook andere risico’s verbonden aan de extra races. Zo is de kans op een blessure groter – in een race zijn er nu eenmaal meer risico’s dan in een training – en zal men daarnaast ook met een verandering van routine en mindset te werk moeten gaan in een Sprint race. Immers, het bandenmanagement is minder van belang waardoor met de gehele race voluit kan gaan, dit in tegenstelling tot de gebruikelijke races waarin het tempo in het eerste deel van de wedstrijd vaak gedrukt wordt om zo in de eindfase nog voldoende grip over te hebben.

Wordt ongetwijfeld vervolgd……