MOTUL RACING LAB: Olie analyse als geheim wapen

1055
motul

#PoweredByMotul. Als officiële partner van vele raceteams en fabrikanten draagt Motul bij aan de verdere technologische ontwikkeling in de motorsport. Daarnaast is Motul o.a. ook naamdrager van het MOTUL FIM Superbike World Championship alsmede ook van meerdere MotoGP events, waaronder de MOTUL TT Assen. Hieronder een kijkje in de wereld van Motul.

De Dakar Rally is normaalgesproken geen onderwerp voor Racesport.nl maar vanuit een technisch oogpunt is de uitleg van Motul met betrekking tot hun olie analyse tijdens het evenement zeker interessant.







Waarom olie analyse een geheim wapen is om in de Dakar Rally te finishen.

Twee weken in één van de meest intense Endurance wedstrijden eist zijn tol van elke machine. Voeg daarbij het unieke landschap van Saoedi-Arabië, met zijn bergachtige zandduinen en extreme temperaturen, en het is gemakkelijk te begrijpen waarom de Dakar Rally een evenement is dat een enorme belasting vormt voor de deelnemende motoren en auto’s. Alleen het halen van de finish in de Dakar is al een prestatie op zich, laat staan het zetten van een trede op het bijna heilige podium. Bij evenementen zoals de Dakar zet Motul zijn eigen Motul Racing Lab in, een rijdend laboratorium op wielen dat gratis smeermiddelanalyses biedt aan alle deelnemers, zodat ze potentiële problemen kunnen opsporen voordat ze de race van de rijders ruïneren. Immers, om een race te winnen, moet je eerst finishen. Laten we eens kijken naar enkele van de manieren waarop het Motul Racing Lab teams heeft geholpen.

Wat is het Motul Racing Lab?

“Het Motul Racing Lab is een mobiel laboratorium dat we meenemen naar de meest extreme evenementen die we ondersteunen”, zegt Camilo Polimeni, motorsport manager binnen de Motul Group. “Motorolie is als het bloed in een menselijk lichaam. Alles wat mis is in een menselijk lichaam kan worden gezien middels een bloedtest. Alles wat er mis is met een motor kan worden gezien met een olie-analyse. Het Motul Racing Lab heeft een lange weg met ons afgelegd en er gaan miljoenen verhalen.

Hoe werkt het Motul Racing Lab?
Het Motul Racing Lab neemt een olieanalyse, die vervolgens wordt gebruikt om te zoeken naar metaalelementen die kunnen duiden op voortijdige of versnelde motorslijtage. Het kan ook versnellingsbakolie, hydraulische vloeistoffen en andere smeermiddelen analyseren, zoals die in een differentieel worden gebruikt.

Céline Danion, chemicus op de R&D-afdeling van Motul, zegt: “Het Motul Racing Lab gebruikt drie apparaten: een spectrofotometer, die alle soorten elementen detecteert om te zien of er sprake is van abnormale slijtage in motoronderdelen. Het tweede is een viscosimeter, die de viscositeit meet, de belangrijkste eigenschap van olie. De derde is een infraroodapparaat dat vaststelt of de olie geoxideerd is en of er sprake is van verontreiniging. Voor al deze apparaten is een kleine hoeveelheid olie nodig, en de analyse duurt minder dan vijf minuten. Wij printen een rapport van de resultaten en geven dit aan de deelnemer. Maar we helpen ze ook om de problemen op te lossen, door met ze te praten en uit te zoeken wat de oorsprong van het probleem is.”

Hoe helpt het Motul Racing Lab de coureurs in het veld? Kunt u voorbeelden geven?
Dieter Michels, technisch expert van de Motul-groep, zegt: “Eén van de voorbeelden, een voorbeeld die nog niet zo lang geleden gebeurde, was een motorrijder die na een zeer lange etappe bij ons kwam. Hij bracht een oliemonster mee dat we in ons lab hebben geanalyseerd. De resultaten toonden aan dat er veel water in zat, wat er niet hoorde te zitten. Dus vroegen we ons af, “waar komt dit water vandaan?”. We keken nog eens goed met de monteur, en hij zei dat er geen lek was en dat hij niet wist waar het water vandaan kwam. Het was nogal vreemd. De motor liep normaal. Hij was niet aan het oververhitten. Er kwam geen witte rook uit de uitlaat. De rijder moest de volgende ochtend vroeg weg en het werd al laat. Het idee dat we bedachten was om Motul Radiator Stop Leak te gebruiken, dat kleine gaatjes kan dichten en lekken in het watercircuit kan stoppen. De volgende ochtend startte de coureur en haalde zonder problemen de hele volgende etappe.”

Camilo voegde hieraan toe: “Dit is eigenlijk de reden waarom we het lab ter plekke hebben. Het stelt ons in staat om onderzoek en ontwikkeling te hebben om nieuwe producten te produceren, maar het feit dat we de rijders in korte tijd kunnen helpen met oplossingen voor problemen, stelde deze rijder specifiek in staat om de Dakar uit te rijden.”

Mathieu Serradori, die dit jaar in de Dakar als zevende eindigde in de categorie auto’s, voegde daaraan toe: “De versnellingsbak, de motor, de koelcircuits, de schokdempers enzovoort hebben veel te lijden onder de sprongen, kuilen, zand, stof en extreem hete temperaturen van de Saoedische woestijn. We hebben de constante technische analyse van het Motul Racing Lab en de Motul-ingenieurs aan onze zijde, wat ons unieke inzichten geeft om mogelijke storingen te voorkomen en motorstress op te sporen. Dit komt de prestaties en betrouwbaarheid zeer ten goede.”

Oriol Balcells, Monster Energy Honda team chief mechanic: “We hebben een onderhoudsplan dat gebaseerd is op verschillende tests gedurende het jaar. Met de resultaten die we uit die tests hebben, weten we vervolgens de betrouwbaarheid van de onderdelen – niet alleen de motor, maar ook de transmissie, de remmen enzovoort. Motul helpt ons veel bij het analyseren van alle materialen die de olie ons kan laten zien, zoals ijzer en aluminium. Als we bijvoorbeeld naar het oliefilter kijken, kunnen we veel dingen zien. Door dit alles hebben we veel informatie bij de hand. We doen het al vele jaren op deze manier en we weten of de motoren problemen zullen hebben. Het is dan gemakkelijk om op tijd te zien of er een probleem zal zijn. We zijn overgestapt van Motul’s 5W40 naar 15W50, en dat is de beste olie die we in een extreem evenement als de Dakar kunnen gebruiken vanwege de viscositeit en alle andere voordelen die deze olie heeft.
Verder gebruiken we Motul Moto wash omdat dit het perfecte middel is om de motor makkelijk en snel schoon te maken. We gebruiken ook een remmenreiniger op de motor en de remmen omdat het helpt om al deze onderdelen van vuil te ontdoen. We gebruiken ook Motul EZ Lube en chain lube.”



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter