Politiek correct

167

Peter Politiek begon als 5-jarige jongen met paardrijden. Op 8-jarige leeftijd werdt Politiek Jr. de jongste Nederlands Kampioen springen ooit, in de hoogste klasse in zijn categorie. Tot zijn veertiende gaat Politiek Jr. door met paardensport, waarbij hij vele titels in de wacht wist te slepen. In 1999 stapt Peter Politiek Jr. definitief over naar de wegracesport.

De afgelopen jaren was Politiek een vaste deelnemer in de Supermono en Classics wedstrijden. In het seizoen 2006 zal Peter niet deelnemen aan wedstrijden in Nederland vanwege een stage en studieverplichtingen in Amerika. Wel wist hij enkele weken geleden de Daytona Formula 750 race te winnen tijdens het Classic programma van de Daytona Bikeweek 2006.







Vanuit zijn tijdelijke woonplaats New York stuurde hij ons het onderstaande verhaal;

Bijna mÕn hele leven woon ik al in Nederland en elk jaar waren de krantenkoppen hetzelfde ÔNederlands Warmste Winter OoitÕ. Nu zit ik toevallig een jaartje in New York en is er ineens een record aan sneeuwval in Nederland en je raad het al, de warmste winter ooit in New York! Het is alsof het goede weer me achtervolgt. Nu is het niet zo dat ik hierover klaag, maar het feit is dat het begin van het nieuwe race seizoen voor de deur staat en er nog geen asfalt ligt op het nieuwe circuit in Assen. Broeikaseffect, waar ben je als we je nodig hebben?

Stiekem kan ik me er niet erg druk om maken, ik rij dit jaar toch niet, haha. Maar ja, het is wel ontzettend zonde als het een en ander niet door zou kunnen gaan, vooral nu de motorsport in Nederland zich op een cruciale splitsing bevindt.
Aan de ene kant hebben we nieuw Nederlands talent in de vorm van Joey en Hugo in de GPÕs, doet Barry goede zaken in het WK Supersport, worden races op TV uitgezonden en is Racesport.nl ver buiten de landelijke grenzen een begrip aan het worden.
Aan de andere kant daalt het aantal inschrijvingen voor de ONKÕs al jaren en werd een nieuw dieptepunt bereikt toen er korte tijd geleden een dringende oproep werd gedaan of de heren coureurs zich wilden inschrijven voor de eerste race, omdat het aantal inschrijvingen bedroefend laag was (120 verdeeld over 7 klassen). Het is de Dutch Superbikes klasse die het gemiddelde nog enigzins weet op te poetsen.

De internationale wegrace wereld maakt de laatste twee decenia een explosieve groei door op het gebied van professionaliteit, waardoor coureurs uit kleinere landen buiten de boot lijken te vallen omdat ze commercieel niet aantrekkelijk genoeg zijn voor de motorwereld. Sommige uiterst getalenteerde coureurs zijn natuurlijk de uitzondering op de regel, maar toch moeten ze veel harder vechten dan de gemiddelde Spanjaard die maar weer de GPÕs in wordt gegooid op top-materiaal.

Wij Nederlanders kunnen hier natuurlijk slecht tegen. Jarenlang hadden we internationale toppers die onze vlag verdedigden en grote prijzen op hun naam zetten. Daarnaast genieten we van wereldwijd aanzien met ons TT-Circuit, die bij velen beter bekend staat als de ÔDe KathedraalÕ (mijn mening over de veranderingen van de laaste jaren wil ik een andere keer overigens graag met u delen).

Maar wat is nu onze volgende stap? De stap lijkt al een tijdje geleden genomen te zijn, we willen weer Nederlands talent aan top van de wereld ranglijsten zien. Maar ons streven lijkt hand in hand te gaan met de teloorgang van een hechte ONK club die jarenlang trouw ging racen. Het moet allemaal sneller en groter en de kosten rijzen de pan uit. Velen kunnen het gewoonweg niet betalen of hebben gewoon geen zin om zulke bedragen neer te tellen om hun nek te riskeren op een stratencircuit, waar ze ook nog eens hun hospitality unit (lees voortent) mogen opzetten op een weiland waar vorige week nog een kudde koeien stond te grazen.

Oplossing! Vlak over de grens in Duitsland liggen prachtige circuits (waar de CRT al jaren zÕn rondjes draait), laten we daar races gaan houden. Maar nee, vier tot zes uur rijden is ook te duur en overigens is Duitsland bij voorbaat al te ver weg. Begrijpelijk, maar toch. Mijn teamgenoot, William de Ridder, doet er bijna twee keer zo lang over om van Terneuzen naar Assen te rijden. Dat doet hij toch heel wat vaker dan de meeste coureurs naar Oschersleben gaan.

Nu zullen er mensen zijn die het met me eens zijn, nu zullen er mensen zijn waarbij de nekharen inmiddels lange tijd rechtop staan. Die Politiek heeft immers makkelijk praten daar aan de andere kant van de plomp. Maar houd in gedachte, van een afstand houdt men overzicht, en overzicht heb je nodig om goede beslissingen te maken!

Het feit blijft dat we niet precies weten waar we precies heen willen met de Nederlandse wegrace, de meningen hierover zullen sterk verschillen. Hulde aan de mensen die energie erin steken om er wat moois van te maken, maar misschien moeten we ook een kijkje nemen naar de professionele wegrace in de Verenigde Staten. Hier heeft men jaren geleden het onderscheid gemaakt tussen professionals en amateurs, daarmee hebben ze de professionals meer ruimte gegeven om zich te ontwikkelen en de sport te laten groeien. Daarnaast kunnen de amateurs verschillende amateur kampioenschappen van verschillende niveauÕs (beginners t/m semi-professionals), met een bescheiden budget, naar volle lust racen om zich misschien in de kijker te rijden en opgepikt te worden door top teams. Veel mensen zullen nu CRT roepen, maar het verschil tussen de ONKÕs en de CRT is simpelweg te groot.

Als aandeelhouder van de Nederlandse wegrace ben ik ontevreden. Ik zie mijn investeringen in korte-termijn plannen gedumpt worden, maar een lange-termijn (groei) plan lijkt te ontbreken. Een onzekere toekomst is nooit goed voor een onderneming, dus ik zou er erg prijs op stellen als er initiatief genomen zou worden om een collectief plan te maken. Niet voor dit jaar, niet voor volgend jaar, maar wat mij betreft voor de komende 10 jaar. Een plan en doel geven duidelijkheid, richting en motivatie! En dat zal uiteindelijk (hopelijk) tot succes leiden.
Hierbij wil ik het dit keer laten. Heren coureurs, veel succes bij de eerste races van het jaar! Maar denk eraan, een kampioenschap win je niet in het eerste weekend. Dus hou je koppie erbij!

Ik hoop dat ik jullie als lezers aan het denken heb kunnen zetten, of in ieder geval flink in het harnas heb kunnen jargen. Graag hoor ik jullie meningen, positief of negatief, alles is constructief!

Meningen kan men kwijt op, http://IkZitInNewYorkMaar.waarbenjij.nu

Groeten uit New York,

Peter P
ÔThe racing DutchyÕ