Reactie op de zorgelijke toestand van de ONK۪s

100

Normaal plaatst de redactie geen reacties op ingezonden brieven. Onderstaande brief van Fred de Raad geeft echter veel gevoelens die leven weer. Graag willen wij een ieder op ons forum uitnodigen om hierover te discussieren. De redactie

graag wil ik reageren op de ingezonden brief over het ONK.







Wat ik zeer betreur is het uitsluiten van bepaalde klassen (250cc) ivm. geluidseisen.
Ik woon in Leiden, in het midden van de randstad. Wij hebben hier behoorlijk (over)last van landende en startende vliegtuigen op Schiphol.
Mijn haren gaan dus echt overeind, als ik in de media lees, dat men bepaalde klassen van races moet uitsluiten, omdat omwonende in Drenthe overlast hebben van deze motorraces. Ten eerste bestaat het Drentse circuit al zolang, dat een ieder die daar in de buurt woont weet dat het circuit er ligt en dus ook kan weten, dat er soms meer geluid geproduceerd kan worden dan ‘normaal’ als er geen races plaats vinden. Als je dat afzet tegen de geluidsoverlast die wij hier hebben, door die vliegtuigen, wil ik voorstellen om een permanent circuit hier in de randstad bij of in de buurt bij Schiphol te leggen. Dan zijn we de discussie van geluidsoverlast kwijt. De vliegtuigen die landen en starten maken zoveel kabaal dat het geluid van de motoren hierbij in het niet valt (zou het economisch belang van Schiphol dus toch voorrang hebben boven het belang van het menselijk wel zijn?) . Tevens ben ik van mening dat het racen op permanente circuits beter is dan op straten circuits, dit ivm. de veiligheid. Ik kan me voorstellen dat coureurs kiezen voor deze permanente circuits en niet meer willen rijden op straten circuits. Dus als we in NL zorgen voor nog eens 1 of 2 permanente circuits dan komen we ook al een heel eind. Wat volgens mij ook een probleem is waar we niet zoveel aan kunnen doen is dat in NL niet zo’n grote afzet markt is voor motoren. Daarom zijn de belangen van de fabrieken/sponsoren hier ook niet zo groot. Het is natuurlijk fantastisch wat er nu met het Ten Kate Racing Team gebeurd. Maar hoe hebben Gerrit en Ronald niet aan de weg moeten timmeren om zover te komen!!! Ik ben dus ook heel blij dat we nu zo’n internationaal door Honda gesteund team hebben, maar hoe mooi zou het niet zijn als we een Nederlandse rijder in het team zouden hebben. Daar ligt een stukje verantwoording bij de coureurs zelf. Tuurlijk begrijp ik, als je op zo’n hoog niveau komt, dat je dan ook een gelijkwaardig salaris wilt verdienen, je loopt tenslotte ook de nodige risico’s. Maar zou het niet prachtig zijn om Jurgen nu op een Ten Kate Honda te zien winnen in de SS600 op wk nivaeu? Volgens mij is er wel talent in NL. Kijk eens naar Barry Veneman. Prachtig wat hij doet in de ONK 600. Deze jongen verdient het om in een team als Ten Kate te rijden. Waarom komt daar dan het geld niet voor vrij? Omdat de sponsor alleen maar denkt aan zijn eigen afzet markt (meestal alleen NL, daarom alleen de sponsoring voor ONK rijders?) dus is in 9 van de 10 gevallen alleen de NL markt als afzetgebied belangrijk en wordt er niet internationaal gekeken en is dus sponsoring op het nivaeu als Jurgen in NL niet mogelijk.
Jammer, jammer, en nog eens jammer. Nog even en we hebben helemaal niemand meer die op het hoogste nivaue kan meerijden in de toch zo mooie motorsport.

Neemt niet weg, dat ik van het weekeinde weer op de tribune zit bij het WSB en WSS in Assen.

Praat hierover mee in ons forum