TABAC Classic GP Assen special: Hoe Gerard Rike zijn motor verkocht aan Max Biaggi en…..

10717
honda-nsr-500-v
Honda NSR 500-V | foto© Gerard Rike

Komend weekend staat het TT Circuit Assen de TABAC Classic GP Assen op het programma. In de aanloop naar het evenement zulle we deze week een aantal bijzondere verhalen van deelnemers publiceren. Deel 1: Hoe oud-motorracer Gerard Rike zijn motor verkocht aan Max Biaggi en een heuse NSR 500 wist te bemachtigen.

Oud-motorracer en Grand Prix-monteur Gerard Rike demonstreert komend weekend tijdens de TABAC Classic GP Assen een Honda NSR 500-V; een zeldzame machine die door Rike geprepareerd is in de originele Repsolkleuren. Om de NSR 500-V te kunnen bemachtigen moest hij een andere unieke motorfiets verkopen aan niemand minder dan oud TT-winnaar en meervoudig wereldkampioen Max Biaggi. Dit is het verhaal van Gerard en de Honda NSR 500-V.







Nieuwe, ‘betaalbare’ productieracer
In 1995 kondigde Honda de ontwikkeling van een nieuwe tweecilinder 500 cc Grand Prix-motor voor ‘privérijders’ aan. De 500 cc-klasse werd al tien jaar gedomineerd door viercilinders waarbij de niet-fabriekscoureurs aangewezen waren op sterk verouderde motorblokken in frames van met name constructeurs ROC en HARRIS. Met de NSR-V introduceerde Honda in 1995 een nieuwe, betaalbare productieracer, waarop ‘privateers’ konden racen in de ‘koningsklasse’, zonder dat ze iedere tien ronden op een ronde gezet werden door een topper als Michael Doohan, de Australiër die vanaf halverwege de jaren ’90 het veld domineerde.

Honda had eerder succes met de relatief lichte driecilinder NS500 in 1983 en in 1994 waagde ook Aprilia met een V-twin, een tot 400 cc-opgeboorde versie van de succesvolle 250 cc-GP-racer, de stap naar de koningsklasse. Een tweecilinder 500 cc-motor mocht 30 kilogram minder wegen dan een viercilinder. Het tekort aan paardekrachten zou in theorie gecompenseerd moeten worden door een hogere bochtensnelheid en kortere remweg. De nieuwe Honda NSR 500-V woog slechts 103 kilogram en produceerde 135 pk. Honda positioneerde de twee cilinders in een 100-graden V-hoek en voorzag de motor van de prachtige éénzijdige wielophanging van de NSR 250. En met dié motor begint het verhaal van Gerard Rike en zijn NSR 500-V.

Gerard Rike is niet alleen een begenadigd coureur (hij werd in 1997 Nederlands kampioen in de 250 cc-klasse), Rike sleutelde vroeger ook voor Wilco Zeelenberg. In 2020 bouwde Gerard twee schitterende replica’s van de fabrieks-Honda NSR 250, gereden door de Italiaan Massimiliano Biaggi en de Suzuki RGV 250 van de Japanner Noriyasu Numata. Rike demonstreerde beide motoren tijdens de eerste editie van de Classic GP Assen.

Max Biaggi toont interesse
Gerard Rike: “Tijdens het warmdraaien van de Honda NSR 250 op Assen werd er een filmpje gemaakt, dat terecht is gekomen bij de zesvoudig wereldkampioen Max Biaggi. Ik had deze Honda tot in detail nagebouwd op basis van de motor waarop Max zelf reed in het seizoen 1993. Op een gegeven moment werd ik gebeld door Biaggi met de vraag of mijn motor te koop was. Na enige aarzeling en verbijstering volgde er een periode van stevig nadenken. Mijn eerste gedachte was dat ik het een enorme eer vond dat de grote Max Biaggi, de viervoudig wereldkampioen 250cc, zelf daadwerkelijk geïnteresseerd was in mijn motor.
In mijn zoektocht naar exotische onderdelen voor mijn motoren kwam ik er toevallig achter dat er een echte NSR 500-V te koop stond in Spanje waarmee in de 500cc klasse mee gereden was door de Spanjaard José-Luis Cardoso. De motor was uitgebreid met diverse ‘Kit’-spullen die alleen gekocht konden worden door de betere coureurs uit die tijd. Ik wist dat de motor in Spanje nog wel wat werk nodig had maar mijn grootste hobby is juist het werken aan dit soort motoren, dus dat was een bonus. Financieel daarentegen was dit wel enorm lastig en om dit verhaal te kunnen bekostigen moest ik mijn beide motoren wegdoen. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en besloten zowel de NSR 250 als de RGV 250 te verkopen. Dus de reis naar Monaco werd ingezet en daar aangekomen werd de motor door Max in ontvangst genomen nadat we overeenstemming hadden bereikt over de prijs. Vervolgens moest ik ook de Suzuki 250 GP-replica van Numata verkopen maar dat was binnen een dag geregeld; een chirurg uit Florida toonde namelijk al enige tijd belangstelling. De Suzuki kon via Barcelona verscheept worden naar Florida. Dus ik ben achter het stuur gekropen en heb de Suzuki persoonlijk afgeleverd in Barcelona waarna ik vervolgens nog 800 km verder zuidwaarts ben gegaan in Spanje waar ik de NSR500 mocht ophalen.”

Ex-Dee Cee Jeans-machine
Rike’s Honda NSR 500-V is één van in totaal éénentwintig gemaakte NSR-V’s die van 1996 tot 2002 werden uitgeleverd aan privécoureurs zoals Jurgen van den Goorbergh, die er in 1998 dankzij vier top 10-resultaten beste privécoureur mee werd. De NSR-V van Gerard Rike werd in 1999 aan het Nederlandse Dee Cee Jeans Racing Team geleverd. Met deze machine werd de Spanjaard José-Luis Cardoso in het jaar 2000 achter Van den Goorbergh de best scorende NSR-V-coureur. De machine stond de afgelopen twintig jaar in Spanje bij een voormalige sponsor van Cardoso. De motor is inmiddels tot in perfectie opnieuw opgebouwd, in de Repsol kleuren van de laatste NSR-V die door het Honda fabrieksteam werd ingezet.

Gerard Rike: “Na een maandenlange zoektocht naar diverse onderdelen die de NSR 500 miste kan ik nu met zekerheid zeggen dat ik aan de start zal staan tijdens de TABAC Classic GP in Assen. Ik hoop alle bezoekers komend weekend te laten genieten van deze wonderschone 500 cc- machine.”

De TABAC Classic GP Assen vindt dit weekend plaats op het TT Circuit Assen. De NSR 500-V komt in de baan met enkele andere zeer exclusieve 500 cc-Grand Prix-motoren, waaronder de fabrieks-Suzuki’s RG 500 en RGV 500, bestuurd door niemand minder dan ‘MotoGP Legends’ Kevin Schwantz en Randy Mamola.

Kaarten zijn verkrijgbaar via classicgp-assen.com en aan de kassa’s van het TT Circuit Assen.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’