Teams: Door remproblemen geplaagde Joey Litjens raakte achterop

110

Grand Prix nummer 4 van GP-seizoen 2006 opende op vrijdag met een totaal verregende eerste trainingsdag op het 5,2 km lange circuit van Shanghai. Alle trainingen werden met regen verreden, waarbij het 's morgens miezerde maar 's middags tijdens de beslissende tijdtrainingen nog eens natter werd dan tijdens de vrije sessies in de ochtenduren.

Foto: Joey Litjens







In de vrije training kende Joey Litjens een probleem met het remsysteem, waardoor hij de zo broodnodige leerkilometers op de voor hem nieuwe piste miste. 's Middags moest hij de baan pas echt leren kennen, maar had daar slechts het bekende half uur tijdtraining voor.

"Dat is veel te kort om de baan onder de knie te krijgen. Maar de training had 2 ronden langer moeten duren. Dan had ik er al wel bijgestaan", opent Litjens vanuit een kil China.

Zijn teammaat Arnaud Vincent staat weliswaar op een nette 13e plaats, maar was niet tevreden.

"Tijdens de natte sessie in de vorige GP stond ik zelfs 3e. Nu had ik ook zeker richting Top 5 kunnen komen, maar na het wisselen van mijn banden kneep ik in de laatste 10 minuten van de tijdtraining iets te hard in de ‘voor-stoppers' (rem) en gleed pardoes onderuit. Een domme fout van me. Gelukkig gebeurde het op een langzaam gedeelte, dus de schade bleef beperkt", aldus de Fransman.

Joey Litjens zette weliswaar in zijn 10e en laatste ronde zijn snelste tijd neer, maar er had volgens de 16-jarige Limburger nog veel meer ingezeten:

"Tijdens de pech in de ochtendsessie had ik nog niet eens twee volle ronden kunnen rijden, daar waar mijn concurrenten maar liefst 15 ronden tijd hadden om de baan te verkennen. Dat moest ik nu in de 30 minuten tijdtraining doen. Het was heel erg wennen. De baan kent veel korte langzame en doordraaiende bochten. Normaal vind ik dat niet onplezierig, maar nu in het natte en voor het eerst op de baan en de druk dat je je wilt kwalificeren, was dat minder prettig. Ik hoop dat het morgen droog is, want het regende niet echt hard toen wij in de baan waren. Als het zaterdag natter is dan vandaag sta ik er naast als het tegen zit. Dan kom je niet zomaar onder je tijd van vandaag. Maar de voorspellingen zijn OK. Ik weet dat er ook onder deze omstandigheden méér in zit. Dat moet er morgen op een liefst droge baan wel uit kunnen komen",

besluit Litjens weer enigszins hoopvol, nadat hij toch wel even door teammanager Jarno Janssen moest worden opgemonterd nadat hij op de monitoren zag dat hij er naast stond.

Voor Arnaud Vincent is het zaterdag een kwestie van opletten en er bij blijven, zo meldde hij dat zelf.

"Ik was niet echt profi bezig vandaag. Je weet dat je na het wisselen van regenbanden in het natte zeker die eerste 2 ronden rustig aan moest doen. Ik was ook minder snel bezig, maar toch nog iets te. Verder ging het wel goed. De baan ligt me wel, zowel in het nat als op het droge. Laten we hopen dat we dat morgen hebben, niet alleen voor mij, maar ook voor Joey", besluit Vincent.

Het tijdverschil met China is 6 uur, dus zondagmorgen moeten de LIVE kijkers naar Eurosport er vroeg uit!