Teams: Racecraks Racing Team: Racedag = pechdag

58

Het Racecracks Racing Team beleefde een mooi weekend op Spa-Francorchamps maar zowel Ferry als Frank kwamen niet aan de finish.

Omdat Frank nog nooit op het wereld- beroemde en heftige circuit van Spa had gereden, werkte Frank op Donderdag al een paar trainingen af. Deze verliepen uitermate voorspoedig bij een ideaal temperatuurtje van 25 graden. Frank vond de baan fantastisch en keek uit naar de dagen die komen gaan.<br /> <br /> Op Vrijdag gingen zowel Frank als Ferry de baan op om te trainen voor het ONK weekend. De rondetijden gingen omlaag en de temperatuur ging omhoog naar bijna 30 graden. Wat een weer, wat een baan en wat werd er goed gewerkt door de coureurs en monteurs. Er werden diverse banden getest in deze warme omstandigheden om zo een goede keuze te kunnen maken tijdens de race.<br /> <br /> Zaterdag waren de kwalificaties, het weer was nog steeds schitterend, weinig wind en bijna 35 graden. Wat een hitte! De Pirelli banden hielden het perfect uit onder deze omstandigheden en de motoren stuurden extra goed door de extra hulp van Rutger van Ten Kate Racing Products. Hier had Ferry om gevraagd omdat hij het hele jaar al teveel achter de feiten aanloopt. Dat moest nu maar eens afgelopen zijn. Er werd de afgelopen tijd diverse onzekerheden weggenomen en de puntjes nog verder op de i gezet qua materiaal en materieel. Met de Gamma kwam dat er niet uit maar nu op Spa zou het moeten gaan lukken. <br /> <br /> De kwalificaties verliepen behoorlijk goed voor Frank en Ferry. Frank reed zich naar een 30e startpositie in het sterke deelnemersveld waarin de beste Superbike rijders van Belgi&euml; en Nederland stonden. Ferry plaatste zich voor de 23e startpositie. Frank had de 2e kwalificatie last van de hitte en Ferry werd eind van de 2e kwalificatie met de nieuwe achterband 1 keer subtiel aan de kant gezet door ex WK rijder Sebastiaan Legrelle en de 2 snelle rondes erop moest Ferry precies op de Raidillion van zijn gas af om veilig 2 andere coureurs in te halen. Doel was 2:30 maar dat lukte op deze manier net niet.







<strong>Racedag: </strong>Eerst kon er nog een warm-up gereden worden. Frank maakte behoorlijk zijn rondes en Ferry hield het bij kort maar krachtig gezien het warme weer. De afstellingen waren perfect van de Honda&rsquo;s dus werden de motoren van nieuwe banden voorzien en werden de karretjes gevuld om naar de startopstelling te vertrekken.<br /> De vooropstelling was in de grote formule 1 pitbox zodat de rijders en teams mooi in de schaduw konden wachten op de sighting lap. <br /> <br /> De start was om 12.30 en inmiddels was de temperatuur al 37 graden. Ideale omstandigheden om de grens van rijder en machine op te zoeken.<br /> <br /> De start op Spa is altijd extra leuk. Met name het snelle stuk naar Les Combes is fantastisch om met zoveel rijders in elkaars slipstream te rijden. Het is wel zaak je absolute rempunt te weten om zo bij het insturen genoeg afgeremd te zijn om de bocht te halen. Vooral door de slipstream loopt de snelheid al op richting de 300km/puur.<br /> <br /> Ferry zijn start was geweldig en pakte gelijk een rij. Zijn 1e ronde vanuit staande start was al een 2:38 in de drukte en kwam als 19e door na 1 ronde.<br /> <br /> Frank zijn start was een stuk minder goed. Tijdens de opwarmronde liep de temperatuur van de motor al te hoog op en hierdoor kon Frank niet op volle toeren starten met een motor van ruim 110 graden! <br /> <br /> Frank zat hierdoor bijna helemaal achterin het veld. De motor hield gelijk al in doordat deze geen vermogen meer kon leveren met deze temperatuur. Frank probeerde de motor goed te laten koelen op de rechte stukken maar in het bochtige stukken liep de temperatuur gelijk alweer snel op. In de laatste bocht van de 3e ronde verloor Frank ineens de grip aan de voorkant en gleed onderuit in de langzame chicane voor start / finish. Erg vervelend en vooral omdat de reden niet duidelijk was. Mogelijk toch de bandenspanning te ver opgelopen? Of toch een stuurfout? Hier komen we helaas niet meer achter. <br /> <br /> Ferry daarentegen reed een sterke race en kon zich comfortabel handhaven in een geweldig gevecht met diverse Nederlandse en Belgische coureurs. Het was zo close dat er 5 rijders binnen een seconde zaten. Dat geluk heeft Ferry nou altijd op Spa en levert geweldige gevechten op. Alles was onder controle en Ferry reed met marge. Helaas in ronde 4 werd er door een Belgische coureur geprobeerd om Ferry te blokken bij het insturen van de PifPaf. Maar Ferry is op dat punt erg snel en lukte het de belg niet om Ferry te blokken bij het insturen en moest maximaal remmen om Ferry te ontwijken. Dit lukte hem niet en nam Ferry mee in zijn val.<br /> <br /> De belg had niks want zat aan de veilige binnenkant maar Ferry kreeg zijn motor tegen zijn rug aan. De belg bood gelijk meerdere malen zijn excuses aan en Ferry aanvaarde deze. Fer kon niet opstaan en werd naar het ziekenhuis gebracht waar een scheurtje in zijn ruggewervel werd geconstateerd, een gebroken schouder, schaafwonden en een dikke enkel.<br /> <br /> Inmiddels maakt Ferry het behoorlijk goed en zal dit seizoen niet meer in actie komen om zo volledig te herstellen.<br /> <br /> Frank zal waarschijnlijk nog trainen op 15 september tijdens de CRT Endurance op Assen. Daarna staat de race tijdens de Brtish Superbikes op het programma, op zondag 23 september. Zal dan eindelijk alles op zijn plek vallen? De afstelling van de Honda is goed. De koelingsproblemen moeten dan opgelost zijn. Het rijden op SPA ging technisch goed, dat zal Frank vast proberen te houden! De tijd zal het ons leren&hellip;.<br /> <br /> En 25 Sept. Is de Racecracks circuitdag op het TT-circuit van Assen. Inschrijven via:&nbsp; www.racecracks.nl