Teams: Roy ten Napel kent weinig geluk op Monza

40

Zondag is de racedag op het circuit van Monza. Traditioneel bijt de Superstock 1000 de spits af, zo ook op de racedag van de tweede ronde op Monza. Een goede warm-up sessie van Roy geeft goede hoop op punten. Hij weet zich in de top 20 te rijden en wederom zijn tijd te verbeteren. Dit geeft al aan dat Roy nog veel te winnen heeft op het circuit dat bekend staat als de Òtemple of speedÓ. Om half elf klonk het startschot van een zware race.

Nadat zaterdag Tristan de befaamde eerste bocht van Monza heeft ervaren en zonder valpartijen heeft doorstaan waren er ook deze keer geen incidenten in de eerste chicane. Het hele veld was goed weg en ook Roy wist een paar plaatsen te winnen. De eerste ronde kwam hij als 26e door en liep hij in op een groepje vechtend voor de punten. Al in zijn tweede ronde wist hij zijn tijd wederom te verbeteren. Echter ontplofte het blok van Morais in de zesde ronde die op dat moment op een derde plek lag. Dit resulteerde in een mega crash waarbij vier rijders betrokken waren. Dit had een rode vlag tot gevolg.<br /> <br /> Geluk bij een ongeluk voor Roy die hoop had om naar de punten te rijden. De herstart voor een race over 5 ronden begon slecht voor Roy die nu vanaf een 19e plek mocht starten. Hij kwam in de eerste bocht in de verdrukking en viel terug naar een 24e positie. Hij vocht zijn weg naar voren en strandde op de 21e plek achter een snelle Kawasaki. Hij probeerde steeds om zijn voorganger voorbij te komen, echter elke poging strandde op een recht stuk waar hij met speels gemak weer werd ingehaald. De Honda Fireblade was gewoonweg niet opgewassen tegen de ruim 200 pk tellende concurrentie. Op de finishlijn was het nog wel even spannend omdat Roy als eerste de parabolica uit stuurde. Volgas en verscholen achter zijn kuipruitje stormde hij richting de finish. Helaas trok Roy weer aan het kortste eind en was een teleurstellende 21e positie zijn klassering. <br />







<blockquote><strong>Roy over zijn wedstrijd:</strong><br /> "Al na de eerste vrije training werd duidelijk dat het erg moeilijk zou gaan worden dit weekend.<br /> Ik kwam snelheid te kort ten opzichte van de BMW’s en Kawasaki’s. Ik maakte door het hele weekend weinig progressie en had echt een goede slipstream nodig om snellere tijden te rijden. Helaas resulteerde dit in een 26ste startplek. Mijn start was redelijk en zat eigenlijk in het verkeerde groepje, maar daarna kwam de rode vlag en kregen we een herstart. Ik stond toen 19de op de grid en wou gaan voor een puntje, helaas verremde ik mij bij de tweede chicane bij de herstart waardoor ik rechtdoor moest. Ik zat toen achter een langzamere rijder maar kwam er qua snelheid niet overheen. Ik finishte dan ook uiteindelijk op een 21ste plek. Hier was ik zeker niet tevreden mee na de achtste plaats op Assen. Ik ga er voor dat ik de volgende race weer om de punten mee kan strijden!"<br /> <strong><br /> Teammanager Martin Domburg:</strong><br /> ÒWe hebben een erg moeilijk weekend. Onze snelheid is te laag en de ervaring van de bijna gehele Italiaanse top 15 is te hoog. De eerste dag bleek het al een moeilijke strijd en het enige wat Roy en Tristan konden doen is alles geven en proberen om de schade te beperken. Toch is het weekend zeker geen verloren strijd geweest. Tristan heeft de grenzen van zijn lichaam opgezocht en Roy heeft laten zien dat hij elke sessie weer enorm veel leert ondanks zijn al grote ervaring. Er komen circuits aan die onze rijders beter zullen liggen en hopelijk krijgen ze daar weer loon na werken.Ó<br /> </blockquote>De volgende race is op 12 juni in Misano in Italië gevolgd door Motorland Aragon in Spanje. Misano word wederom een zware klus voor het team, de thuishaven van vele concurrenten.