VR46 Racing op termijn in zee met Yamaha: De eerste signalen zijn er……

5881
lin-jarvis-valentino-rossi
Lin Jarvis en Valentino Rossi - Catalunya 2020 | foto© motogp.com

Ondanks dat Valentino Rossi zijn grootste successen als actief coureur wist te behalen op een Yamaha, hij een zakelijke deal heeft met Yamaha wat betreft de verkoop van merchandise artikelen, in de Moto2-klasse een team runt voor Yamaha, Yamaha de motorfietsen levert op zijn VR46 Ranch in Tavullia staat het Mooney VR46 Racing Team ook in 2023 met Ducati machines aan de start in de koningsklasse. Maar voor hoelang nog?

Het Mooney VR46 Racing Team verschijnt ook in 2023 aan de start met Luca Marini en Marco Bezzecchi. Het tweetal zal net als afgelopen seizoen gebruik maken van Ducati motoren, met dien verschil dat in 2023 beide coureurs de beschikking krijgen over hetzelfde materiaal, namelijk de GP22 machine van afgelopen jaar.







Met andere woorden, ook in 2023 zullen er acht Ducati machines aan de start verschijnen en deel uitmaken van de 22 machines tellende MotoGP startgrid. Sterker nog, het contract van het Mooney VR46 Racing Team met Ducati loopt tot het einde van het 2024 seizoen zodat dit zelfs de komende twee seizoen hoogstwaarschijnlijk het geval zal zijn.

Een onbalans die niet goed is voor de show, met een duidelijke Ducati suprematie zowel vanuit technisch als numeriek oogpunt voor de Italiaanse motoren fabrikant. Dat Dorna er veel aan gelegen is om hier verandering in aan te brengen is al enige tijd geen geheim meer. Dat Dorna hierbij steun krijgt van o.a. Yamaha is ook al enige tijd duidelijk. Yamaha zal het in 2023, na het vertrek en de overstap van het RNF MotoGP Team van Yamaha naar Aprilia, namelijk voor het eerst sinds lange tijd moeten doen met slechts twee machines op de grid. Een flinke aderlating, en de Yamaha bazen is er dan ook veel aan gelegen om hier op korte termijn verandering in aan te brengen.

Dorna en Yamaha lobbyen dan ook al enige tijd om zo snel als mogelijk nog twee Yamaha YZR-M1’s toe te voegen aan de MotoGP startgrid. Voor Dorna met als hoofdzaak om iets dichter bij hun doel van de afgelopen jaren te komen (ideale situatie 6 fabrikanten met ieder vier machines) en voor Yamaha om zo snel als mogelijk weer met hun vertrouwde aantal van vier machines aan de start te kunnen verschijnen. Het moge duidelijk zijn dat de pijlen hierbij gericht zijn op het MotoGP team van Valentino Rossi.

Maar zoals al aangegeven heeft VR46 Racing nog een tot aan het einde van 2024 doorlopend contract met Ducati en volgens Alessio Salucci, sportief directeur van het Mooney VR46 Racing Team en sinds jaar en dag de rechterhand van Rossi, zal men dit contract hoe dan ook respecteren. De fabrikant uit het Italiaanse Borgo Panigale en het in Tavullia gevestigde MotoGP team hebben voorafgaand aan het seizoen 2022 een driejarig contract getekend dat zeker zal worden gerespecteerd: het inruilen van de Demosedici GP –  de meest competitieve motor op de grid op dit moment – voor een Yamaha YZF-M1 zou daarnaast op dit moment sportief gezien ook niet de meest voor de hand liggende keuze zijn.

Maar eerder deze week tijdens de presentatie van de 2023 plannen van het Mooney VR46 Racing Team zagen we Salucci, in tegenstelling tot eerdere uitspraken, de deur al wel op een klein kiertje zetten wat betreft een overstap naar Yamaha. Ondanks dat hij nogmaals herhaalde dat het team tot aan het einde van het 2024 seizoen verbonden zal zijn aan Ducati liet de Italiaan zich ontvallen dat men zich in Tavullia toch wel gevleid voelt met de belangstelling van Yamaha.

Maar het belangrijkste voor VR46 Racing is volgens Salucci het kunnen beschikken over competitief materiaal en als blijkt dat Yamaha de komende tijd erin slaagt om een winnende machine of een competitief pakket te ontwikkelen dan kan er zomaar eens een overeenkomst met VR46 Racing in het verschiet liggen, een driejarige deal die in gaat in 2025 en minimaal zal duren tot aan het einde van het 2027 MotoGP seizoen.

Nemen we daarbij de woorden van Lin Jarvis, managing director van Yamaha Motor Racing, in ogenschouw. De Yamaha baas gaf de afgelopen tijd meermaals te kennen dat er in de toekomst iets zal moeten veranderen en er niet heel lang meer acht Desmosedici’s op de MotoGP startgrid zullen staan tegenover twee Yamaha YZF-M1 motoren. Dit geeft wel aan dat er achter de schermen het nodige gaande is.

Nu weet elke MotoGP liefhebber dat contracten binnen de MotoGP paddock ook heel makkelijk anders gelezen kunnen worden, dat er tussentijds ontwikkelingen kunnen ontstaan die een andere kijk op het geheel geven. Helemaal als rechtenhouder Dorna Sports zich in het belang van de sport ergens intensief mee gaat bemoeien.

Maar goed, voorlopig gaat de aandacht vooralsnog uit naar de start van het 2023 MotoGP seizoen dat voor de deur staat, een seizoen waar het belangrijkste doel voor het Mooney VR46 Racing Team is om met Marini of Bezzecchi hun eerste MotoGP race te winnen.

Maar dat er daarnaast in Tavullia ook gedacht en gesproken wordt aan een toekomst samen met Yamaha in de MotoGP categorie is inmiddels wel duidelijk. De tijd zal het leren of, wanneer en hoe deze samenwerking eruit gaat zien. Maar het zal geen enkele insider binnen de MotoGP meer verbazen als hier op niet al te lange termijn een konijn uit de hoge hoed getoverd wordt, en dit ondanks alle politiek correcte antwoorden van alle betrokkenen zoals hierboven vermeld.