WK 200 Mijl / Endurance en haar races, regels en klassen

336

Race Formats Vier van de race formats gebruiken de tijdsproefvorm zes, acht , twaalf en vierentwintig uur. Een andere format is een run naar een vaste afstand; voor het 2002 seizoen werden de 200 mijls races succesvol geintroduceerd op de Endurance kalender.In een 24-uurs race wordt de hele nacht door geraced en in de 12-uurs race in Albacete zal eveneens Ôs nachts gereden worden. De race werd geschorst voor 2 uur toen hoge windsnelheden an hevige regenval het circuit onveilig maakte. Een nieuwe ontwikkeling voor het seizoen 2003 is de twee keer 6-uurs race in Brno en de A1 Ring, dat gereden zal worden in twee helften van ieder drie uur. Tussen de halve races door, zullen de fietsen geparkeerd staan in ÒParc FermeÓwaar de teams niet aan de fiets kunnen sleutelen of bijtanken.

Algemene regels
Een teams heeft als overeenkomst dat zij twee of drie rijders voor een fiets hebben. In theorie blijft elke rijder op de fiets voor drie kwartier tot een 1-uur sessie, dat is de tijd tussen bandenwissel en tankstop. Hoewel dit soms natuurlijk kan veranderen door diverse factoren zoals bijvoorbeeld een ongeval. De tijd voor de coureur om te rijden zonder een rustmoment is maximaal drie uur. Het moment tussen de sessies door moet op zijn minst op zijn minst de helft zijn van de laatste tijd wat de coureur gespendeert heeft op de motor voor de races van minder dan 12 uur en tweederde van de gereden tijd voor de kortere races.Gedurende de 200 mijls race moet elk team twee verplichte pitstops maken. Indien een rijder crasht of de motor opblaast, dan moet de coureur ofwel, rijdend, duwend of slepend de motor terug naar pits brengen ter reparatie. Zij mogen niet getrokken of op een andere manier geholpen worden op hun weg terug.Hoofdpunten van de motor, zoals het frame of krukassen mogen niet vervangen worden tijdens de race, de motoren mogen echter wel bijgetankt worden en mogen worden voorzien van nieuwe banden, remmen, en carrosserie etcetera. In de nieuwe reglementen staat dat het tanken van de motor pas mag plaatsvinden nadat alle andere werkzaamheden aan de motor zijn uitgevoerd, er moet echter wel voordat de motor is gestart getankt worden. Indien er serieuze werkzaamheden aan de motor moeten worden uitgevoerd dan mag de motor de pitbox in, echter er mogen maar vier teamleden aan werken.







De races starten met de tradionele Òsprint over het circuitÓ Endurance start; de rijders rennen van de ene kant van Start-Finish naar de overkant, waar technici de klaargemaakte motorfietsen vasthouden. Ondanks de van nature lange afstand van de races is het kwalificeren altijd een spannende strijd, het gevecht om de eerste paar rondes de leiding van elkaar over te nemen is net zo intens als elke ander korte baan race.
Een nieuw format voor de positionering van de racenummers op de World Endurance motorfietsen zijn vanaf heden gestandariseerd. Voor het seizoen 2003 zullen de motoren hun nummers op de platen bevestigen tegenover de rechterkant van de ÒfaringÓ, wat er voor zorgt dat er aan de linkerkant ruimte overblijft voor de lichten die nodig zijn in het nachtracen. De kleur van de nummers moeten wit en de achtergrond zwart.

Motor klassen
Wat het Wereldkampioenschap Endurance nu zo uniek maakt is het feit dan verschillende klassen van motorfietsen allemaal racen voor hetzelfde FIM Wereldkampioenschap. Dit levert een grote kans voor afdoende bar argumenten; hoeveel sneller is een Superbike-specÕDucati 999 dan een standaard GSX-R1000? Het antwoord kan gevonden worden op het circuit tijdens het Wereldkampioenschap Endurance seizoen 2003. De klassen van de motoren die zich voor het kampioenschap kunnen inschrijven zijn:

Superbike
Gebaseerd op wegrace motoren die beschikbaar moeten zijn voor verkoop aan het publiek, zijn de Superbike motoren hoge gemodificeerde snelheidsmotoren. Alleen de frame, krukas, cilinder hoofd- en vaten van de originele machine moeten gelijk blijven voor het racen. Praktisch elk ander deel kan verder vervangen worden en de frame en cillinder mogen gemodificeerd worden. Voor Endurance racen zijn speciale modificaties gemaakt om de wielen en remmen snel te wisselen gedurende een pitstop, lichten moeten gefit worden aan de voor en achterkant. Voor 2003 is de capaciteitslimiet tussen twee, drie en vier cilinder motoren verhoogd, hoewel multi-cilinder machines verplicht zijn air-restrictors te gebruiken in hun toegangs ÒtractsÓom de balans van paardekracht op te vangen.

Superproduction
De Superproduction klasse sluit het gat tussen Superbike en Stocksport. Daarin is geen uitlaatmeting toegestaan (in tegenstelling tot de Stocksport modificaties), maar de chassis en ophanging mogen gemodificeerd worden voor racen en lichtgewicht carrosserie en snel verwijderbare wielen en remmen mogen gebruikt worden. Superproduction motoren die het Wereldkampioenschap 2002 gedomineerd hebben zijn door hun combinatie van vertrouwde kracht en doelgericht gebouwde chassis bewezen niet te verslaan. In 2003 is het nog niet toegestaan, met in het achterhoofd de wijzigingen in de reglementen van de Superbike klassen, grote multi-cilinder uitlaten te hebben.

Stockport
Bijna identiek aan de standaard wegrace machines, met een minimum aan modificaties wat toegestaan is. Uitlaten mogen niet gemeten worden, anders dan het reprogrammeren van benzine injectie en het rejetten van carburateurs en het vervangen van de cilinderkop. De luchtfilter mag vervangen worden, de koppeling mag meer robuust en de laatste versnelling veranderd. Een paar chassis modificaties zijn toegestaan; een stuurdemper mag gemonteerd worden, de voorvork en inwendige vork mogen vervangen worden en Òquick-fillÓ bezinetankdoppen mogen gemonteerd worden. Aan de andere kant moet de motor compleet gestandariseerd zijn, tot aan de bedrading en framehaakje.

Prototype: Exotic, One Off or Purpose Built
ÒPrototypeÓmachines die niet passen in de hierboven genoemde categorien kunnen in meedoen in dit Wereldkampioenschap evenement. Deze klasse is inclusief de motoren die niet goedgekeurd zijn voor het kampioenschap (een dergelijk nummer moet gemaakt zijn en verkocht aan het publiek) of die moeten worden gemodificieerd voorbij de strekking van de regels.