Column Pirelli French Round: Team Vamos wereldkampioen

183
team-vamos
Team Vamos - Magny Cours | foto© Kawasaki Racing

De elfde ronde van het 2019 FIM Superbike World Championship vond afgelopen weekend plaats op Circuit Nevers-Magny Cours. De dit seizoen gebruikelijke column van Iwan van der Valk gaat dit keer vanzelfsprekend over de zondag door Jonathan Rea behaalde wereldtitel: Team Vamos wereldkampioen.

Team Vamos wereldkampioen
Wat een weekend. WAT EEN WEEKEND! Misschien zagen we op Magny Cours wel de meest spectaculaire races van het WorldSBK-seizoen 2019. Met regen op vrijdag, een furieus rijdende Michael van der Mark -en een geniale Toprak Razgatlioglu- op zaterdag en alweer een crash van Alvaro Bautista op zondag.







De valpartij van Bautista en de overwinning van Jonathan Rea zorgden voor een zeer passende wijze om Rea’s vijfde wereldtitel op rij binnen te halen, al kon Alvaro er weinig aan doen. In het eerste halfjaar van 2019 won Bautista elf races op een rij, waardoor, na de SuperpoleRace in Jerez, de “onaantastbare” Ducati Panigale V4R-rijder maar liefst 61 punten los stond van de Kawasaki-coureur.  Wat er daarna gebeurde is duidelijk: Bautista begon eraf te vallen, Rea begon te winnen, het momentum kantelde en de rest is geschiedenis. Opvallend eigenlijk, want eerlijk bekeken is de Panigale nog  steeds de snellere motor en Bautista daarmee nog steeds (alhoewel discutabel) de snellere rijder.

Deze wereldtitel draaide dan ook om iets anders dan de snelste motor of de beste coureur. Het draait om iets wat Team Vamos heet. Wat dat Team Vamos is, vraagt wat uitleg over de structuur achter Jonathan Rea. Het team van Rea wordt dan wel een Kawasaki-fabrieksteam genoemd, maar feitelijk is dat onjuist, omdat het eigenlijk het Spaanse Provec Racing Team van de familie Roda is. Binnen dat team is er nòg een team: Team Vamos, de crew rondom Jonathan Rea, die binnen Provec een redelijke mate van zelfstandigheid heeft.

In Team Vamos draait het allemaal om één ding: winnen, ten koste van alles. De baas hiervan: Pere Riba in 20 jaar in World Supersport, World Superbike, MotoGP en 250cc GP’s goed voor zes podiums en één overwinning, maar daarna vooral meedogenloos als crew chief, en dat in de beste zin van het woord. Voor Rea zorgt Riba ervoor dat echt alles geperfectioneerd wordt. Elke planning van elk weekend. Elke handeling van elke monteur. Elk plan voor elke sessie. Voor alles is er een systeem, waardoor er optimaal omgegaan wordt met rijtijd en de daarin vergaarde informatie. Elke boutje, elk bakje en elke beweging, er is over nagedacht en gekeken hoe het beter kan. Nooit is er paniek in de pitbox, altijd klopt de motorfiets die klaarstaat volledig voor de rijder. Fouten zijn daarbij onvergeeflijk en worden dan ook hard afgestraft: Riba is hier niet om vrienden te maken en doet dat dan ook niet.

Daarnaast heeft iedereen een duidelijk omschreven functie. Naast Riba is er Fabien Foret als “spotter” langs de baan. Kevin zorgt ervoor dat altijd alles klaarstaat, van camper tot drinkfles en helm, het klopt altijd. Davide laat het blok precies zo draaien als de rijder graag wil. Arturo controleert alles wat vast moet zitten nog 10 keer volgens een vaste volgorde. En dat dan voor zo’n 20 teamleden per rijder. Het clubje in de hoek van de box luistert naar de coureur en gaat daarmee naar het team. Nooit gaat het erover of de coureur het niet ‘zelf kan oplossen’ op de baan, altijd wordt er gekeken of er een technische of organisatorische oplossing binnen het systeem te vinden is.

Achter de TV-beelden draait, buiten beeld, die rij aan zeer strak ingeregelde functies: iemand voor de banden, elektronica, monteur, motorpak, onderdelen, eten, data, helm, vering; iedereen ondergeschikt aan dat ene doel: het perfectioneren van het proces. Alles op tijd klaar hebben, alles optimaal regelen, alles perfect organiseren, zodat Jonathan “alleen maar” hoeft te rijden. Nooit wegduiken voor verantwoordelijkheden, altijd alles eerlijk bekijken om op zoek te kunnen naar een methode om herhaling van problemen te voorkomen. Als Rea crasht is er dan ook nooit iemand boos om wat gebeurd is, maar iedereen teleurgesteld dat het systeem gefaald heeft.

Team Vamos is dan ook geen samenwerking van verschillende disciplines, zoals de meeste raceteams dat zijn. De veringman van Showa moet zich onderwerpen aan het geheel, net als de remmenexpert van Brembo en de bandenman van Pirelli, en zelfs de Japanse ingenieurs. Je werkt niet meer voor je merk, je werkt niet voor jezelf, maar je werkt voor het team, take it or leave it. Zo is dit team-binnen-het-team een op zichzelf staande machine geworden, een robot zo u wilt. Met als gevolg dat Rea met -robot-achtige precisie gelijke rondetijden neer kan zetten en zijn titels wat houterig viert. Want ook dat is volledig gescript, zoals alles tot in de puntjes is voorbereid.

Er gaat dan ook geen interview voorbij zonder dat Rea zijn team bedankt. Dat lijkt al snel een cliché, maar in geval is het erbij betrekken van het team méér dan terecht: niet Jonathan Rea won deze wereldtitel, maar Team Vamos. En dat betekent huiswerk voor elk ander team.

Iwan van der Valk – @Motototaal
Iwan van der Valk werkt onder meer als WorldSBK-commentator voor Eurosport.

 

Handige links Pirelli French Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App