De vijfde ronde van het 2019 FIM Superbike World Championship vond afgelopen weekend plaats in het Italiaanse Imola. Het weer speelde zondag net als onlangs in Assen opnieuw een grote rol; een deel van de races werd namelijk afgelast. Veiligheid voor alles?

Iwan van der Valk, die tijdens de World Superbike weekenden het tv-commentaar verzorgt voor Eurosport, zal gedurende het seizoen na afloop van elke ronde van het FIM Superbike World Championship een column verzorgen op Racesport.nl, een column waarin hij terugblikt op de gebeurtenissen en prestaties gedurende het weekend. Onderstaand deel vijf: de Pirelli Italian Round

Veiligheid voor alles?
Afgelopen zondag keken we op Eurosport vooral naar regen. Alle grote sporten van die dag waren -puur toevallig- bij elkaar in de buurt van Bologna en dus regende het in de Giro, bij de MXGP en op het circuit van Imola. De wielrenners reden op die dunne bandjes nog uren door, de crossers ploegden tot aan hun middel door de modder en de WorldSBK rijders gingen niet van start. Even slikken voor de motorfans, die het vooral cool vinden als motorsporters doorknokken met gebroken armen, of op krukken naar de motor wankelen, om dan toch te winnen. We zien graag keiharde kerels, bijtend op hun tanden en niet malend om bloedende ledematen of gehavende lichaamsdelen, zodat we omrollende voetballers kunnen uitlachen. Maar juist wij, de motorrijders, moesten als eersten opgeven.

Voor alle duidelijkheid; een volledig logische en absoluut juiste beslissing; ook zonder stilstaand water is wegrace al gevaarlijk genoeg, vooral op een wat ouderwets circuit als Imola. Opvallend was alleen de manier waarop de beslissing om Race 2 af te gelasten tot stand kwam. Op de monitor zagen we vooral discussiërende groepjes rijders en officials die, na een rondje in de safetycar, allemaal met een andere mening uitstapten. Sommigen duidelijk overtuigd dat het té gevaarlijk was, anderen die vonden dat er toch wel geraced kon worden. Niet gek dat er zulke verschillende meningen zijn, maar opvallend genoeg verdeelden de twee kampen zich zo goed als exact langs de uitslag van de natte Warmup-sessie in de morgen. De mannen die snel waren in de regen wilden wel van start, degenen die niet wilden racen waren in de ochtend ook al niet happy in de regen geweest, toen er van onveiligheid overigens nog geen sprake was.

Hierdoor zou je voorzichtig de conclusie mogen trekken dat de factor “veiligheid” vooral een rol speelde bij coureurs die waarschijnlijk een slecht resultaat zouden scoren. Toeval? Ik denk het niet. Logisch? Dat denk ik wel, en om twee dingen. Als eerste: als je toch al niet lekker gaat, ben je vatbaarder voor menselijke gevoelens als angst en onzekerheid. Als je vooraan rijdt vind je het al snel een geweldig circuit, als je achteraan zit haat je dezelfde &#%baan meestal intens. Ik ken dan ook geen coureurs die een baan waar ze slecht presteren als favoriet circuit noemen. De tweede drijfveer is net zo menselijk, maar iets minder oprecht: als je geen goede resultaten kunt scoren, grijp je alles aan om een race niet door te laten gaan. Nog steeds heel menselijk, maar toch niet zo puur als angst voor je leven.

Dat vaststellende, zou je je mogen afvragen of de coureurs wel degenen moeten zijn die dergelijke beslissingen moeten nemen. Zeer relevant punt is natuurlijk dat de wedstrijdleiding geen angstige coureurs de baan op zou moeten sturen. Dat is al gauw onmenselijk, met als extra (rationeel) risico een ongeval waar de race director dan de schuld van krijgt. Aan de andere kant: afgelopen zondag bewijst dat -onder die emotionele laag- er ook meer triviale sportieve belangen worden meegenomen, die dan meespelen in de beslissing of iets wel of niet veilig is.

Umberto Selvatico Estense, de baas van Imola, maakte zich boos over de gemaakte “strategische keuzes” door de coureurs, maar als je met één vinger naar een ander wijst, wijzen er 3 naar jezelf. Zijn spectaculaire circuit blinkt toch al niet uit in veiligheid voor de coureurs, maar bleek ook nog eens matige drainage te hebben, waardoor het al snel te gevaarlijk werd om te rijden. Tenminste, dat laatste werd uiteindelijk op een soort Poolse landdag in de pitlane besloten. Die beslissing is prima, de manier waarop niet. Een systeem waarin je voor draaiende camera’s en in het zicht van het publiek de discussie voert, levert prachtige TV op. Echter, door de sportieve belangen is dit niet de juiste manier om te beslissen hoe (on)veilig motorracen is.

Iwan van der Valk – @Motototaal

Iwan van der Valk werkt onder meer als WorldSBK-commentator voor Eurosport.

 

Handige links Pirelli Italian Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App