Op het Spaanse circuit van Jerez werd afgelopen weekend de finale wedstrijd voor de KTM RC390 World Cup verreden. Het had het weekend moeten worden voor Glenn van Straalen. Met zijn zege in de eerste race voor de KTM RC390 World Cup waren de verwachtingen voor de tweede manche hoog gespannen. Een onschuldige valpartij in de wedstrijd zorgde voor een domper voor de 17-jarige KTM coureur. Toch kunnen de vier Nederlandse rijders met een goed terug kijken.

Race 1
Zaterdag pakte Van Staalen nipt de winst voor de Brit Jack Nixon. In een zinderende wedstrijd met een kopgroep van acht rijders won Van Straalen met een marge van 0.000 seconde!! de race voor Nixon. Beide rijders kwamen tegelijk over de finish waardoor een foto uit moest wijzen wie de winnaar was. Als derde werd de Duitse kampioen Max Schmidt afgevlagd.

Direct na de start van de eerste manche was het Van Straalen die de leiding in handen nam. In zijn kielzog streden de Britten Jack Nixon, Fenton Seabright en Brian Hart, de Maleisiër Bin Mohd Borrodi, de Duitser Max Schmidt, de Amerikaan Cory Ventura, Milan Merckelbagh en Guus Boes. Het was continu stuivertje wisselen tussen dit achttal en het was al snel duidelijk dat deze strijd zou voort duren tot aan de finish.

De Nederlands KTM RC390 Cup Kampioen wist gedurende de race continu mee aan de kop te rijden. Maar zijn naaste concurrenten wisten in een slipstream op het lange rechte stuk naar de finish hem telkens weer terug te halen. Dat was voor Van Straalen een aanwijzing om niet als eerste de laatste ronde in te gaan.

Door een zeer bekeken inhaalmanoeuvre ging hij als derde de laatste bocht in met de Britten Seabright en Nixon voor zich. In zijn enthousiasme schoof Seabright onderuit en gingen van Straalen en Nixon wiel aan wiel over de finish. Uiteindelijk was het Van Straalen die de hoogste trede op het erepodium mocht betreden.

Guus Boes, wist ondanks technische problemen, goed met de kop mee komen maar moest uiteindelijk genoegen nemen met de achtste plaats nipt voor Milan Merckelbagh. Met drie Nederlandse KTM RC390 Cup rijders in de top tien bewezen de jonge rijders dat het niveau in ons land bijzonder hoog ligt.

Bibi Damen finishte als zestiende, Roy Voermans kon zijn twaalfde startplaats vanwege technische problemen niet omzetten naar een goed resultaat. Ondanks de problemen reed de Limburger zijn wedstrijd uit en kwam als achttiende over de finish.

Door de goede prestaties van Van Straalen waren de verwachtingen voor de race van zondag hoog gespannen. Maar het pakte helaas anders uit dat iedereen vooraf had gehoopt.

Race 2
Ook nu weer was er een kopgroep van acht rijders. Na enkele ronden kwam er voor Guus Boes al een vroegtijdig einde aan zijn wedstrijd toen een Duitse KTM coureur ten val kwam en Boes in zijn van mee nam. Maar de ellende voor de Oranje coureurs was nog niet ten einde. In het heetst van de strijd crashte de Maleisiër Norrodin. Van Straalen en Nixon konden onmogelijk Norrodin ontwijken en zagen zo hun kansen voor de titel verdwijnen. Het was uiteindelijk Fenton Seabright die als eerste de finish passeerde. Maar met zijn uitvalbeurt in de eerste race moest de Brit genoegen nemen met de tweede plaats in het eindklassement achter zijn landgenoot Brian David Hart. De 15-jarige KTM coureur had met zijn vijfde en tweede plaats voldoende om de wereldtitel in deze standaardklasse te behalen.

 

Glenn van Straalen: “Ik had hier gewoon wereldkampioen kunnen worden”

 

Ondanks zijn val eindigde Van Straalen wel als derde in het eindklassement voor Milan Merckelbagh die in de tweede manche als derde eindigde. Bibi Damen eindigde als negende, Roy Voermans werd dertiende.


Voor Van Straalen was zijn val een kleine domper van een geweldig weekend.

“Ik had zaterdag tijdens de tweede kwalificatie training de pole-position weten te pakken. In de eerste race op zaterdag reed ik een bekeken wedstrijd. Na mijn winst wist ik dat ik alleen maar Nixon in de gaten moest houden om de wereldtitel te behalen. Na de start was er weer een kopgroep van acht rijders en er werd echt hard gereden waarbij enkele rijders echt kamikaze capriolen uit haalden. Toen Norrodin voor ons ten valk kwam konden we geen kant meer uit. Gelukkig hadden we alle drie geen ernstige blessures maar mijn hele lichaam deed pijn. Daar zal ik de komende dagen nog wel last van blijven houden. Maar door die val zag ik de wereldtitel wegglippen. Dat is uiteraard ontzetten balen. Ik ben er van overtuigd dat ik hier wereldkampioen had kunnen worden. Maar dit soort dingen hoort ook bij het racen”.

Maar ook Milan Merckelbagh kon, ondanks zijn derde plaats in de tweede race, met gemengde gevoelens terug kijken op zijn optreden in de KTM World Cup.

“In de eerste manche kon ik met de kopgroep mee rijden maar ik miste de snelheid om voor de ereplaatsen mee te kunnen strijden. Daardoor moest ik genoegen nemen met de negende plaats. Dat heeft mij vandaag de das om gedaan. Ik wist dat ik twee keer goed moest finishen om aanspraak te kunnen maken op de wereldtitel. Maar ondanks dat ben ik meer dan dik tevreden met de vierde plaats in de eindstand. Ik heb laten zien dat ik mee kan strijden om de ereplaatsen. Volgend jaar wil ik van start gaan in het WK Supersport 300 klasse en ik heb een mooi visitekaartje af gegeven” aldus de jonge Limburger.

Guus Boes: “In de eerste race kreeg ik te maken met een niet goed functionerende koppeling. Desondanks kon ik met de kopgroep mee strijden maar meer dan de achtste plaats zat er niet in. In de tweede race hadden we de problemen verholpen en wist ik meteen in de kopgroep te mengen. Ik reed op de zevende plaats en wilde net gaan aanzetten toen er iemand voor mij ten valk kwam. Die kon ik helaas niet meer ontwijken en was mijn race voorbij. Ondanks de pech heb ik een goed gevoel overgehouden aan de KTM World Cup wedstrijd”.

Bibi Damen: “tijdens de trainingen ging het niet zoals ik had gehoopt en verwacht. Ik kon niet lekker in mijn ritme komen waardoor ik vanaf de 21e startplaats aan de eerste wedstrijd moest beginnen. Gelukkig ging het in de race een stuk beter en kon ik met enkele andere rijders strijden. Dat gaf mij wel een goed gevoel en eindigde ik als zestiende. In de tweede race kon ik laten zien dat ik met de kopgroep mee kan strijden getuige mijn negende plaats”.

Ook Roy Voermans keek met gemengde gevoelens terug.

“In de trainingen ging het echt super goed. In de eerste kwalificatie stond ik op de elfde plaats en pakte  uiteindelijk de negentiende startplaats. In de eerste race kreeg ik te kampen met de nodige technische problemen waardoor ik geen vuist kon maken. Gelukkig ging het in de tweede manche een stuk beter. Maar ik had dit weekend zeker niet willen missen. Ik heb hier enorm veel geleerd”.

Met een derde, vierde, zestiende en negentiende plaats overall kunnen de Nederlandse KTM RC390 cup rijders met een goed gevoel terug kijken.

 

Handige links Pirelli Spanish Round Jerez:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV