Column Wilco Zeelenberg: “De zomerstop was lang maar we hebben zeker niet stilgezeten”

4462
Razlan Razali en Wilco Zeelenberg | © RNF Racing

Op Racesport.nl hebben we dit seizoen een aantal vaste columnisten die wekelijks hun visie delen over de actualiteiten in de motorsport. Deze vooraanstaande namen uit de Nederlandse motorsport kunnen dankzij hun positie een unieke inkijk geven in hoe het er met name achter de schermen aan toegaat. 

Deze week is Wilco Zeelenberg onze columnist. De voormalig Grand Prix en World Supersport coureur is tegenwoordig teammanager van het CryptoDATA RNF MotoGP Team. In deze column vertelt de Nederlander over wat hem in deze zomerstop heeft beziggehouden, de complicaties rondom de Grand Prix van India en de aangekondigde terugkeer van ‘Meet the Speed’.








Tijdens de onderbreking die we in mei hadden was ik al een paar dagen op vakantie geweest dus we hoefden nu in deze zomerstop niet zo nodig weg. In het begin was het natuurlijk ook hier in Nederland ontzettend warm dus soms is het wel even lekker om ook gewoon thuis te blijven. Vooral omdat we weten wat voor een kalender ons na de zomerstop te wachten staat en hoeveel dagen ik niet thuis zal zijn. Als thuisblijven al als vakantie voelt dan weet je hoeveel dagen je weg bent geweest. Om nu weer te reizen en vakantie te vieren is leuk maar uiteindelijk kost dat ook energie, als je thuiskomt ben je altijd moe.

Waar een teammanager zich in de zomerstop mee bezighoudt
Maar we hebben niet alleen stilgezeten, ook al wordt er niet geracet gaat het werk gewoon door. We zijn bezig met de planning voor het eind van het seizoen maar werken ook al aan volgend jaar. Met zo’n groot team is het natuurlijk belangrijk dat je alles ruimschoots op tijd plant. We willen graag iedereen bij elkaar houden en contracten lopen af dus is het zaak om dat goed te regelen. Er zijn zeker de nodige telefoontjes gepleegd de afgelopen tijd.

Daarnaast willen ze vanuit Dorna over naar een makkelijker systeem voor de overzeese races, waarbij het laden en lossen efficiënter gaat met als uiteindelijk doel minder volumekosten. Ze willen alles beter passend maken en dus ook efficiënter omdat we steeds meer overzeese wedstrijden krijgen. Daardoor zullen er nieuwe flightcases gemaakt moeten worden en met andere labels zodat het duidelijker is waar alles geplaatst moet worden.

Als alles beter past zou er uiteindelijk een vliegtuig minder gebruikt kunnen worden waarmee Dorna kosten kan besparen en de kosten voor de teams uiteindelijk ook lager zijn. Het is nog wel even afwachten wat er uiteindelijk precies besloten wordt want het kan niet zo zijn dat iedereen nieuwe flightcases moet kopen, en we moeten er ook zeker van zijn dat we wel alles mee kunnen nemen. Dit soort dingen hebben mij de afgelopen tijd beziggehouden.

Het sportieve vlak
In ons geval was het tot dusver vooral zaak dat de rijders volledig herstelden, we hebben nog niet echt kunnen pushen omdat ze nog niet fit genoeg waren. Dat zagen we bijvoorbeeld bij Miguel in Assen dat hij op bepaalde gedeelten heel snel was maar op andere stukken zijn motor niet helemaal in bedwang kon houden. Vanwege het gebrek aan kracht resulteerde dat in heel veel onbalans. Nu naar vijf weken voelt hij zich een stuk beter en we kijken er dan ook echt naar uit hoe we het vanaf Silverstone met hem gaan oppikken. De snelheid was er tot dusver wel maar we moeten ons beter kwalificeren, dat zal uiteindelijk moeten resulteren in meer punten.

We hebben in deze eerste helft van het jaar kennisgemaakt met het nieuwe format en ik heb er zelf al vaak wat over gezegd met betrekking tot de vele crashes. Gelukkig wordt vanaf nu de eerste training weer een vrije training, het is goed dat dat ondanks de aanvankelijke tegenwerking van Ducati toch gaat gebeuren. Dat geeft iets meer ruimte om de rijders en het materiaal beter voor te bereiden zodat niet iedereen er meteen hard afgaat. Er was in de eerste acht weekenden te veel persoonlijke en materiele schade en daar wordt niemand blij van, dat heeft ook de organisatie ingezien.

De Grand Prix van India, wel of niet?
Wat er nu natuurlijk ook speelt is de onduidelijkheid rondom de Grand Prix van India. Dat soort landen zijn heel anders dan we gewend zijn en ik heb vorige week dan ook nog een DTP-prik en een buiktyfus-vaccinatie gehaald. Dat heb ik ook de rest van het team geadviseerd zodat iedereen weer helemaal up-to-date is, en alsnog moet je daar dan bijvoorbeeld geen water drinken.

Daarnaast spelen er ook andere dingen mee, zoals dat de rijders belasting moeten betalen over hun inkomsten van die specifieke wedstrijd. Dat soort dingen komen nu allemaal boven water en dan vraag je je af of de organisatie daar niet even beter op had kunnen letten. Om ervoor te zorgen dat alles goed verloopt moet je dan weer derde partijen inschakelen en daar zit je als team natuurlijk helemaal niet op te wachten: je wil gewoon daar racen en weer weg. Hoe meer tijd je erin moet steken om dit soort zaken te regelen, des te vervelender zo’n Grand Prix dan gaat worden. Uiteraard moeten we ons houden aan de regels die daar gelden maar voor zover ik weet is dat ook de reden dat de Formule 1 daar weer is weggegaan. We willen daar graag racen maar er zitten zoveel haken en ogen aan dat het wel een lastig verhaal wordt.

De terugkeer van ‘Meet the Speed’
Onlangs hebben we ook de datum aangekondigd van ‘Meet the Speed by Zeelenberg Racing’, ook wel bekend als de Zeelenberg Speedweek. Deze vindt plaats van 24 t/m 30 november 2024 en we zullen in die week weer de circuits van Andalusia en Almería aandoen. We hebben 22 edities gehad en ik ben ermee gestopt toen ik in zee ging met Petronas Yamaha SRT. Daarna kregen we te maken met de pandemie dus het wordt de eerste keer sinds 2018. Heel veel kan ik nog niet bekendmaken maar verdere informatie zal t.z.t. volgen.

Tot over vier weken,
Wilco Zeelenberg


Lees hier de vorige columns:

17. Column Glenn van Straalen: “Het was heel heet in Imola, een kromme clip-on maakte dat niet makkelijker”
16. Column Michael van der Mark: “Ik hoop dat ik in Most weer aan de start kan staan”
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’