Column Michael van der Mark: “De overstap van Jonathan heeft me verrast, hij heeft niets meer te bewijzen”

7136
Michael van der Mark | © BMW Motorrad Motorsport

Op Racesport.nl hebben we dit seizoen een aantal vaste columnisten die wekelijks hun visie delen over de actualiteiten in de motorsport. Deze vooraanstaande namen uit de Nederlandse motorsport kunnen dankzij hun positie een unieke inkijk geven in hoe het er met name achter de schermen aan toegaat. 

Deze week is Michael van der Mark onze columnist. De 30-jarige coureur uit Bergschenhoek werd in 2014 World Supersport kampioen en sinds 2015 rijdt hij in het World Superbike kampioenschap, waar tot dusver vijf overwinningen achter zijn naam staan. Sinds 2021 is Van der Mark fabrieksrijder bij het BMW Motorrad WorldSBK Team. In deze column spreekt hij over de transfer van Jonathan Rea, zijn zomerstop en het aankomende raceweekend in Magny-Cours.








Rea naar Yamaha
Het verbaast me toch altijd weer wat er allemaal gebeurt met de coureurs die van teams veranderen. Zo had ik Jonathan Rea naar Yamaha niet verwacht: de geruchten gingen al een hele tijd rond maar ik wist het vorige week pas echt. Ik vind dat soort verschuivingen altijd heel interessant.

Aan de ene kant begrijp ik zijn keuze wel maar aan de andere kant ook niet. Ik vind het heel knap dat hij nog steeds de drang heeft om te winnen en dat hij bereid is om zo’n stap te maken. Het is bewonderenswaardig dat hij het risico wil nemen. Maar aan de andere kant vraag ik me af wat hij nog heeft te bewijzen. Met Kawasaki heeft hij zoveel meegemaakt en gewonnen, het lijkt me logisch om daar dan te blijven tot het einde van je carrière.

Hij had daar natuurlijk nog jaren een ambassadeursrol of iets dergelijks kunnen invullen, maar als hij zo’n stap nog wil maken is het in ieder geval duidelijk dat hij er alles aan doet om te winnen. Het begon dit jaar met Toprak Razgatlioglu die naar BMW kwam en daarna werd het een beetje rustig. Je hoort zoveel verhalen en geruchten en dan denk ik meestal bij mezelf ook: “Het zal wel …” maar deze klopt uiteindelijk wel.

De zomerstop
Het was fijn om in Most gereden te hebben en daarna hadden we vijf weken zomerstop. Most was vooral op mentaal vlak belangrijk om weer even een raceweekend te hebben gehad dus daarna was het voor mij vijf weken trainen. Aan het einde van de zomerstop hadden we een tweedaagse test op Motorland Aragón en dat kwam op een goed moment om weer even op snelheid te komen en alles weer ‘eigen’ te maken.

Ik zei eerst tegen mezelf dat ik die zomerstop niet nodig had maar als ik nu terugkijk dan was het zeker wel goed voor me. Al dit tijd wilde ik zo snel mogelijk terug op de motor en zat ik te haasten met maar één doel voor ogen, uiteindelijk was die zomerstop dan wel even nodig. Ik heb ook nog mijn eigen motor gereden maar het verschil tussen een standaard BMW M 1000 RR en de Superbike behoorlijk groot.

Testen op Motorland Aragón
Tijdens de twee testdagen in Aragón hebben we vooral veel kilometers gemaakt. De eerste dag waaide het behoorlijk hard maar de weersomstandigheden waren stabiel. Een week daarvoor was het daar nog ruim 40°C en twee dagen daarna regende het heel hard. We hadden veel dingen om te testen maar voor mij persoonlijk was het gewoon een kwestie van veel rijden. Ik heb op beide dagen meer dan 80 ronden gereden dus daarmee heb ik het goede gevoel wel mee teruggekregen. Lichamelijk gezien ging dat ook uitstekend dus het was prettig om die dagen even gehad te hebben. Daardoor denk ik ook dat ik nu weer volledig fit aan de start sta maar wat ik wel mis is het raceritme, dat gaat de komende weken wel komen met veel races.

Het weekend in Magny-Cours
Het wordt dit weekend heel warm in Magny-Cours maar niemand heeft dat hier ooit meegemaakt. Ik vind het wel fijn want meestal is het hier koud of regent het, niemand kan het haast geloven dat het dit weekend zo warm blijft. Het is goed om een stabiel weekend te hebben zodat we veel werk kunnen verzetten. Nu kom ik hier sowieso wel graag ook al is het misschien niet het mooiste circuit. Het is toch best vloeiend en uitdagend dus ik rijd er graag.

Ik heb dit jaar weer een groot deel van het seizoen gemist en ik zou in deze laatste vier raceweekenden natuurlijk heel graag iedere keer op het podium finishen maar dat moet ik een beetje uit m’n hoofd zetten. We moeten blij zijn als we goede wedstrijden rijden en punten scoren, verder mogen we niet te veel verwachten. Volgend jaar beginnen we weer opnieuw.


Lees hier de vorige columns:

23. Column Collin Veijer: “Het kwam wellicht als een verrassing maar ik werk er hard voor”
22. Column Wilco Zeelenberg: Over de pech in Oostenrijk, de nieuwe reglementen omtrent bandenspanning en Collin Veijer
21. Column Glenn van Straalen: “De WorldSBK kalender zou anders zijn als ik het voor het zeggen had”
20. Column Michael van der Mark: “De acht uren van Suzuka in 2024, waarom niet?
19. Column Collin Veijer: “Ik had voorafgaand aan het seizoen geen verwachtingen, het niveau is heel hoog”
18. Column Wilco Zeelenberg: “De zomerstop was lang maar we hebben zeker niet stilgezeten”
17. Column Glenn van Straalen: “Het was heel heet in Imola, een kromme clip-on maakte dat niet makkelijker”
16. Column Michael van der Mark: “Ik hoop dat ik in Most weer aan de start kan staan”
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”


Handige links Pirelli French Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • Podium WSSP600 - #62 Stefano Manzi - ITA - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6 - #11 Nicolò Bulega - ITA - Aruba.it Racing WorldSSP Team - Ducati Panigale V2 - #94 Andy Verdoïa - FRA - GMT94 Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #62 Stefano Manzi - ITA - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6 & #11 Nicolò Bulega - ITA - Aruba.it Racing WorldSSP Team - Ducati Panigale V2
  • #11 Nicolò Bulega - ITA - Aruba.it Racing WorldSSP Team - Ducati Panigale V2 & #62 Stefano Manzi - ITA - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #11 Nicolò Bulega - ITA - Aruba.it Racing WorldSSP Team - Ducati Panigale V2
  • #9 Jorge Navarro - ESP - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #62 Stefano Manzi - ITA - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • Podium WSBK - #21 Michael Rinaldi - ITA - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R - #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1 - #65 Jonathan Rea - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR
  • #65 Jonathan Rea - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR - #21 Michael Rinaldi - ITA - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #21 Michael Rinaldi - ITA - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #31 Garrett Gerloff - USA - Bonovo Action BMW - BMW M1000RR
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #21 Michael Rinaldi - ITA - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #21 Michael Rinaldi - ITA - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #22 Alex Lowes - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR
  • #87 Remy Gardner - AUS - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #21 Michael Rinaldi - ITA - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #55 Andrea Locatelli - ITA - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #65 Jonathan Rea - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR
  • #60 MICHAEL VAN DER MARK - NED - BMW MOTORRAD WORLDSBK TEAM - BMW M1000RR
  • #76 Loris Baz - FRA - Bonovo Action BMW - BMW M1000RR
  • #54 TOPRAK RAZGATLIOGLU - TUR - PATA YAMAHA WITH BRIXX WORLDSBK - YAMAHA YZF R1
  • #60 MICHAEL VAN DER MARK - NED - BMW MOTORRAD WORLDSBK TEAM - BMW M1000RR
  • #1 ALVARO BAUTISTA - ESP - ARUBA.IT RACING DUCATI - DUCATI PANIGALE V4R
  • Podium WSSP300
  • #6 Jeffrey Buis - NED - MTM Kawasaki - Kawasaki Ninja 400 #7 Loris Veneman - NED - MTM Kawasaki - Kawasaki Ninja 400
  • #17 Ruben Bijman - NED - Arco Motor University Team
  • #6 Jeffrey Buis - NED - MTM Kawasaki - Kawasaki Ninja 400
  • #7 Loris Veneman - NED - MTM Kawasaki - Kawasaki Ninja 400
  • #17 Ruben Bijman - NED - Arco Motor University Team
  • #6 Jeffrey Buis - NED - MTM Kawasaki - Kawasaki Ninja 400 #7 Loris Veneman - NED - MTM Kawasaki - Kawasaki Ninja 400
  • #7 Loris Veneman - NED - MTM Kawasaki - Kawasaki Ninja 400
  • #6 Jeffrey Buis - NED - MTM Kawasaki - Kawasaki Ninja 400
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #60 Michael van der Mark - NED - BMW Motorrad WorldSBK Team - BMW M1000RR
  • #21 Michael Rinaldi - ITA - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #22 Alex Lowes - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR
  • #54 Bahattin Sofuoğlu - TUR - MV Agusta Reparto Corse - MV Agusta F3 800 RR
  • #99 Adrian Huertas - ESP - MTM Kawasaki - Kawasaki ZX-6R
  • #95 - Tarran Mackanzie - (GBR) - PETRONAS MIE Racing Honda Team - Honda CBR600RR
  • #28 Glenn van Straalen - NED - EAB Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #28 Glenn van Straalen - NED - EAB Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #28 Glenn van Straalen - NED - EAB Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #55 Andrea Locatelli - ITA - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #45 Scott Redding - GBR - BMW Motorrad WorldSBK Team - BMW M1000RR
  • #97 Xavi Viegre - ESP - Team HRC - Honda CBR1000 RR-R
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R #97 Xavi Viegre - ESP - Team HRC - Honda CBR1000 RR-R
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #60 Michael van der Mark - NED - BMW Motorrad WorldSBK Team - BMW M1000RR
  • #76 Loris Baz - FRA - Bonovo Action BMW - BMW M1000RR
  • #21 Michael Rinaldi - ITA - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #22 Alex Lowes - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR
  • #7 Loris Veneman - NED - MTM Kawasaki - Kawasaki Ninja 400
  • #6 Jeffrey Buis - NED - MTM Kawasaki - Kawasaki Ninja 400
  • #17 Ruben Bijman - NED - Arco Motor University Team
  • #11 Nicolò Bulega - ITA - Aruba.it Racing WorldSSP Team - Ducati Panigale V2
  • #61 Can Öncü - TUR - Kawasaki Puccetti Racing - Kawasaki ZX-6R
  • #99 Adrian Huertas - ESP - MTM Kawasaki - Kawasaki ZX-6R
  • #94 Andy Verdoïa - FRA - GMT94 Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #55 Yari Montella - ITA - Barni Spark Racing Team - Ducati Panigale V2
  • #61 Can Öncü - TUR - Kawasaki Puccetti Racing - Kawasaki ZX-6R
  • #9 Jorge Navarro - ESP - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #62 Stefano Manzi - ITA - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #62 Stefano Manzi - ITA - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #34 Lorenzo Baldassarri - ITA - GMT94 Yamaha - Yamaha YZF R1
  • #28 Bradley Ray  - GBR - Yamaha Motoxracing WorldSBK Team
  • #9 Danillo Petrucci - ITA - BARNI Spark Racing Team - Ducati Panigale V4R
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #55 Andrea Locatelli - ITA - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #87 Remy Gardner - AUS - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #31 Garrett Gerloff - USA - Bonovo Action BMW - BMW M1000RR
  • #60 Michael van der Mark - NED - BMW Motorrad WorldSBK Team - BMW M1000RR
  • #5 Philipp Oettl - GER - Team Goeleven - Ducati Panigale V4R
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #87 Remy Gardner - AUS - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #60 Michael van der Mark - NED - BMW Motorrad WorldSBK Team - BMW M1000RR
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #5 Philipp Oettl - GER - Team Goeleven - Ducati Panigale V4R
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #45 Scott Redding - GBR - BMW Motorrad WorldSBK Team - BMW M1000RR
  • #60 Michael van der Mark - NED - BMW Motorrad WorldSBK Team - BMW M1000RR
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #65 Jonathan Rea - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR
  • #17 Ruben Bijman - NED - Arco Motor University Team
  • #7 Loris Veneman - NED - MTM Kawasaki - Kawasaki Ninja 400
  • #6 Jeffrey Buis - NED - MTM Kawasaki - Kawasaki Ninja 400
  • Hans Smees
  • Magny-Cours_07 september 2023_DSA9282




Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’