Column Michael van der Mark: “Het is goed dat Toprak dezelfde feedback geeft als ik”

4696
toprak-razgatlioglu
Toprak Razgatlioglu (l) en Michael van der Mark (2) | foto© BMW motorrad

Op Racesport.nl hebben we dit seizoen een aantal vaste columnisten die wekelijks hun visie delen over de actualiteiten in de motorsport. Deze vooraanstaande namen uit de Nederlandse motorsport kunnen dankzij hun positie een unieke inkijk geven in hoe het er met name achter de schermen aan toegaat. 

Deze week is Michael van der Mark onze columnist. De 30-jarige coureur uit Bergschenhoek werd in 2014 World Supersport kampioen en sinds 2015 rijdt hij in het World Superbike kampioenschap, waar tot dusver vijf overwinningen achter zijn naam staan. Sinds 2021 is Van der Mark fabrieksrijder bij het BMW Motorrad WorldSBK Team. In deze column vertelt hij over zijn winter, de aankomende testdagen en de herhaling van de geschiedenis met een Nederlandse coureur die voor Ten Kate Racing rijdt in het World Supersport kampioenschap met Pata als hoofdsponsor.








Sinds het einde van het vorige seizoen ben ik eigenlijk niet gestopt met trainen en volop doorgegaan om zo fit en goed voorbereid mogelijk te zijn voor wat er komen gaat. Onlangs was ik op vakantie in Qatar maar ook daar heb ik iedere dag getraind en veel gereden. Dat maakt het wel wat makkelijker om scherp te blijven.

Wintertests in Zuid-Europa
Het is dan ook niet lang geleden dat we nog aan het testen waren in het zuiden van Europa. We zouden aanvankelijk met het hele team, dus inclusief Toprak, een dag testen in Portimão en twee dagen in Jerez waarna ik nog met het testteam mee zou gaan naar Valencia. Dat liep echter anders en hebben we uiteindelijk alleen maar in Valencia gereden vanwege de slechte weersomstandigheden in Portimão en Jerez. We zaten urenlang te wachten totdat de baan opdroogde maar dat gebeurde niet. Voor mij was dat verspilde tijd maar Toprak heeft toen nog wel zijn eerste meters kunnen maken op de BMW wat natuurlijk belangrijk is omdat hij nog moet wennen aan de machine.

De eerste testdagen met Toprak in het team waren goed. De sfeer is prettig en zijn commentaar wat betreft de machine is hetzelfde als dat van mij, wat fijn maar ook zeker belangrijk is zodat we de juiste richting op kunnen gaan. Hij was volgens mij ook wel positief verrast en beschikte eindelijk over het vermogen waar hij lang op heeft gewacht. Ik denk dat het hele team tevreden was met deze eerste test al blijft het natuurlijk lastig als je alleen rijdt zonder de concurrentie erbij.

Start van 2024
Over anderhalve week gaan we verder met testen en er komen zoveel nieuwe spullen aan van BMW dus ik kan eigenlijk niet wachten om te beginnen. We hebben eerst nog de teampresentatie in de BMW Motorrad fabriek in Berlijn en daarna gaan we naar Jerez om daar twee dagen te testen. Vervolgens gaan we ook twee dagen rijden in Portimão waarna alles alweer ingepakt wordt om naar Australië te gaan.

Ten Kate Racing en Nederlandse coureurs
Vorige maand was de teampresentatie van Ten Kate Racing waarbij ze Pata opnieuw konden verwelkomen als hoofdsponsor en we natuurlijk Glenn voor het eerst in zijn nieuwe kleuren konden zien. Wat dat betreft lijkt het wel een beetje alsof de geschiedenis zich herhaalt maar het is echt bizar dat het alweer tien jaar geleden is toen ik in die positie zat. Er werd natuurlijk al lange tijd geroepen dat er een Nederlandse coureur bij een Nederlands team moet rijden maar als ze er niet zijn is dat lastig. Nu hebben we Glenn en ik denk dat het voor hem en het team een mooie kans is. Het lijkt inderdaad echt een beetje op hoe het tien jaar geleden was, ik had toen ook een Italiaanse teamgenoot. Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat maar we moeten er natuurlijk niet te veel druk op zetten. Ik ben blij dat hij deze kans krijgt en dat ze het met z’n allen voor elkaar hebben gekregen.

Ontwikkelingen in het technisch reglement van de World Superbike klasse.
We gaan binnenkort ook echt zien wat voor effect de nieuwe technische reglementen hebben in de World Superbike klasse. Ik vind niet dat iemand als Álvaro Bautista ‘bestraft’ moet worden voor zijn succes maar we zullen eerst moeten zien hoe het uitpakt. Dat de hoeveelheid brandstof verminderd is komt ons wel goed uit omdat we nu wat meer kunnen spelen met de tank en de positie op de motor. Er zijn veel kleine dingen die voor ons best een groot verschil kunnen maken.

Tot over vier weken,
Michael van der Mark


Lees hier de vorige columns:

33. Column Wilco Zeelenberg: “Dit was de meest hectische periode die ik ooit heb gehad”
32. Column Glenn van Straalen: “Het hebben van een snelle teamgenoot gaat mij sterker maken”
31. Column Michael van der Mark: “Collin heeft een geweldige prestatie geleverd, ik had het stiekem al verwacht”
30. Column Collin Veijer: “Als ik dit weekend weer kan winnen dan zal ik dat doen, ik kom hier om te winnen”
29. Column Wilco Zeelenberg: “Het mooist is om de wereldtitel pas in Valencia te behalen, het wordt een echte titanenstrijd”
28. Column Glenn van Straalen: “Het was lastig om onze doelstellingen aan te passen”
27. Column Michael van der Mark: “Samengevat was het seizoen k** maar het weekend in Portimão heeft veel vertrouwen gegeven”
26. Column Wilco Zeelenberg: “De komende overzeese trip wordt de ergste van het seizoen”
25. Column Glenn van Straalen: “Het is goed om regelmatig het Wilhelmus in de paddock te horen”
24. Column Michael van der Mark: “De overstap van Jonathan heeft me verrast, hij heeft niets meer te bewijzen”
23. Column Collin Veijer: “Het kwam wellicht als een verrassing maar ik werk er hard voor”
22. Column Wilco Zeelenberg: Over de pech in Oostenrijk, de nieuwe reglementen omtrent bandenspanning en Collin Veijer
21. Column Glenn van Straalen: “De WorldSBK kalender zou anders zijn als ik het voor het zeggen had”
20. Column Michael van der Mark: “De acht uren van Suzuka in 2024, waarom niet?
19. Column Collin Veijer: “Ik had voorafgaand aan het seizoen geen verwachtingen, het niveau is heel hoog”
18. Column Wilco Zeelenberg: “De zomerstop was lang maar we hebben zeker niet stilgezeten”
17. Column Glenn van Straalen: “Het was heel heet in Imola, een kromme clip-on maakte dat niet makkelijker”
16. Column Michael van der Mark: “Ik hoop dat ik in Most weer aan de start kan staan”
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.