Column Wilco Zeelenberg: “De komende overzeese trip wordt de ergste van het seizoen”

9621
Wilco Zeelenberg | © RNF Racing

Op Racesport.nl hebben we dit seizoen een aantal vaste columnisten die wekelijks hun visie delen over de actualiteiten in de motorsport. Deze vooraanstaande namen uit de Nederlandse motorsport kunnen dankzij hun positie een unieke inkijk geven in hoe het er met name achter de schermen aan toegaat. 

Deze week is Wilco Zeelenberg onze columnist. De voormalig Grand Prix en World Supersport coureur is tegenwoordig teammanager van het CryptoDATA RNF MotoGP Team. In deze column bespreekt de Nederlander de afgelopen twee Grand Prix weekenden, het racen op een nieuw circuit en het resterende gedeelte van de veeleisende MotoGP kalender van 2023.








Voor het eerst racen in India
In de laatste twee Grand Prix weekenden is ontzettend veel gebeurd. India was eigenlijk een heel mooie Grand Prix ondanks dat iedereen een beetje benauwd was van de weersomstandigheden. Het circuit was heel mooi en daar genoten we van. Nou was het wel zo dat het daar met de Aprilia niet zo goed ging als in Barcelona en Misano, de anderen deden het in India toch iets beter. Maar met een tiende en twaalfde plaats mogen we dan uiteindelijk niet klagen en is het op naar de volgende.

Miguel had dat weekend wel iets meer potentie maar het kwam er niet helemaal uit. Hij had het te moeilijk in de kwalificaties waardoor hij te ver naar achteren stond, dan moet je gewoon tevreden zijn met punten.

Racen op een nieuw circuit
De voorbereiding op een Grand Prix op een nieuw circuit hangt en staat op de informatie die je tot je beschikking hebt of van de organisatie krijgt. We beginnen met het kijken naar hoe lang de rechte stukken zijn, wat de radiussen van de bochten zijn etc. zodat je de juiste gearing kunt kiezen. Dat is de eerste stap en als alle versnellingen kloppen dan is het op technisch gebied een kwestie van de machine afstellen. Dat was voor iedereen wel even een nieuwe ervaring want zoiets hebben we al een tijd niet meegemaakt.

De eerste dag zit iedereen daar naar te zoeken en hebben alle teams mensen naast de baan staan om te kijken wat de concurrentie doet. Vervolgens zie je dan dat iedereen op zaterdag toch wel weer dicht bij elkaar staat en dan wordt de limiet opgezocht. Voor het racen op een nieuw circuit is iedereen wat zenuwachtiger dan terugkomen op een circuit waar je al veel informatie over hebt. Je zag ook dat de coureurs veel fouten maakten met wijd gaan, verkeerd insturen en crashen. Ze willen toch meteen proberen de limiet op te zoeken maar als je geen referentie hebt zie je dat er dan meer fouten worden gemaakt dan normaal.

De Grand Prix van Japan
Vervolgens zijn we naar Japan gegaan en daar ging het eigenlijk een stuk beter. Raúl was daar sterk en doet het sowieso de laatste tijd goed ten opzichte van het begin van het jaar, daar zijn we best tevreden mee. Er zit nog wel iets meer in en we moeten zien dat we dat eruit krijgen, het is zaak om dan de rust te bewaren. Hij zit nu regelmatig in de top tien en de volgende stap is dan om verder naar voren te kijken. Dat Raúl in Japan negende is geworden, ondanks dat hij niet echt bekendstaat als regenspecialist, is ook gewoon een goed resultaat.

Bij Miguel is het jammer dat hij telkens op vrijdag een beetje blijft hangen en niet meteen de snelheid vindt wat de anderen wel doen. Hij zegt zelf ook dat hij net die laatste halve seconde mist, dan sta je uiteindelijk op de verkeerde plek op de grid en wordt het een moeilijke race. In Japan was hij al vrij snel opgeklommen van de zestiende naar de achtste plek maar toen begon het heel hard te regenen.

Het probleem was dat hij een donker vizier op zijn helm had en dat er een waterfilm aan de binnenkant was ontstaan waardoor hij helemaal niets meer kon zien. Dat is gewoon gevaarlijk waardoor hij ook binnenkwam, dan is het hopen op een rode vlag. Die kwam er ook maar helaas net een ronde te laat. Het was wel pijnlijk om te zien dat er een heel goed resultaat in zat maar dat het dan toch niet lukt. Dat is voor ons wel een beetje het verhaal van het seizoen: er is veel potentie maar we krijgen het nog niet altijd aan de finish. We moeten zorgen dat ook die kleine details verbeterd worden en dat we zulke resultaten wel over de streep gaan trekken. We moeten elkaar allemaal recht in de ogen aan kunnen kijken en van elkaar weten dat er niets aan het toeval is overgelaten.

De veeleisende MotoGP kalender van 2023
India viel me op zich wel mee, het tijdverschil is dan ook maar 3,5 uur dus dat is wel te overbruggen. Daar hebben we goed geslapen en het hele team was daar ook best wel fit. Japan was vervolgens wel zwaar want je krijgt dan nog eens 3,5 uur tijdverschil voor je kiezen en de cultuur is daar zo ontzettend anders. Als ik voor mezelf spreek voel ik me er dan ook niet echt helemaal thuis. Er waren ook een paar mensen die niet helemaal fit waren met jet lag en lichte ziekteverschijnselen, gelukkig gaat dat wel redelijk snel over.

We zijn nu allemaal weer terug naar huis en dan pas je je gauw weer aan. Maar nu krijgen we Lombok voor onze kiezen waarbij we maandagavond wegvliegen en pas woensdagmiddag aankomen. Van Japan vlogen we rechtstreeks naar Amsterdam dus ondanks dat dat een lange vlucht is ben je wel meteen thuis. Nu vliegen we van Amsterdam naar Dubai, vervolgens naar Jakarta en dan pas naar Lombok. Overal moet je wachten en er is veel tijdverschil, die twee dagen onderweg zijn hakt er wel en daar zal de hele paddock last van hebben.

Dan beginnen we nog maar want vervolgens hebben we Phillip Island in Australië en daarna gaan we naar Buriram, Thailand. Deze komende trip wordt denk ik de ergste die we dit seizoen krijgen, vooral op fysiek gebied omdat er zoveel tijdverschil is en je soms niet helemaal weet wanneer je nou moet slapen. Dit wordt een belangrijk punt in het seizoen waarbij degenen die fit blijven – en dan met name de rijders – kunnen presteren. Ik denk dat iedereen binnen de MotoGP paddock wel even tijd nodig heeft om van dit laatste gedeelte van het seizoen te herstellen, vooral als je al boven de 50 bent …

Tot over vier weken,
Wilco Zeelenberg


Lees hier de vorige columns:

25. Column Glenn van Straalen: “Het is goed om regelmatig het Wilhelmus in de paddock te horen”
24. Column Michael van der Mark: “De overstap van Jonathan heeft me verrast, hij heeft niets meer te bewijzen”
23. Column Collin Veijer: “Het kwam wellicht als een verrassing maar ik werk er hard voor”
22. Column Wilco Zeelenberg: Over de pech in Oostenrijk, de nieuwe reglementen omtrent bandenspanning en Collin Veijer
21. Column Glenn van Straalen: “De WorldSBK kalender zou anders zijn als ik het voor het zeggen had”
20. Column Michael van der Mark: “De acht uren van Suzuka in 2024, waarom niet?
19. Column Collin Veijer: “Ik had voorafgaand aan het seizoen geen verwachtingen, het niveau is heel hoog”
18. Column Wilco Zeelenberg: “De zomerstop was lang maar we hebben zeker niet stilgezeten”
17. Column Glenn van Straalen: “Het was heel heet in Imola, een kromme clip-on maakte dat niet makkelijker”
16. Column Michael van der Mark: “Ik hoop dat ik in Most weer aan de start kan staan”
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”




Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’