Een flink aantal nieuwe regels in 2022 binnen het MotoGP wereldkampioenschap

11140
moto3-race-portimao-2021
Moto3 race - Portimão 2021 | foto© motogp.com

Vanaf komend seizoen zullen er een flink aantal nieuwe regels van toepassing zijn binnen het MotoGP wereldkampioenschap. De FIM en de Grand Prix Commission maakten donderdag 23 december namelijk een flink aantal nieuwe regels bekend aangaande de minimumleeftijd, kwalificatielimiet, de rijdersuitrusting, veiligheid, geschiktheid van de coureurs om wel of niet te mogen rijden en ook een aantal nieuwe technische regels die vanaf komend seizoen van toepassing zullen zijn.

Kwalificatie voor de race
In alle categorieën moet de coureur een rondetijd rijden die tenminste gelijk is aan 105% van de rondetijd die de snelste coureur in dezelfde sessie in één van de vrije trainingen of kwalificatiesessies. (Voorheen was dit 107%).

Minimumleeftijden
De Commissie heeft de eerder aangekondigde wijzigingen van de minimumleeftijden voor deelname officieel bekrachtigd.

Licenties voor deelnemende coureurs worden pas afgegeven wanneer de minimumleeftijd is bereikt, zoals hieronder is aangegeven:

  • Moto3: 16 jaar (18 jaar in 2023)
  • Moto2: 16 jaar (18 jaar in 2023)
  • MotoGP: 18 jaar

In de Moto3-klasse geldt een vrijstelling voor de winnaar van het FIM Moto3 Junior World Championship of de Red Bull MotoGP Rookies Cup om als gecontracteerde coureur deel te nemen aan de Moto3 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap. Dit geldt zowel voor het geval dat men als vaste deelnemer, deelnemer middels een wildard en als vervangende coureur in actie komt. In 2022 geldt echter voor hun een minimumleeftijd van 15 jaar, in 2023 van 16 jaar en in 2024 van 17 jaar.

Om een soepele overgang te verzekeren, zal er ook een uitzondering worden gemaakt voor de Moto3 coureurs die in 2022 op zestienjarige leeftijd al actief zijn binnen het wereldkampioenschap, zodat zij kunnen in 2023 hun carrière voort kunnen zetten in het Moto3 wereldkampioenschap.

Voor de overige Moto2- en Moto3-invallers of wildcardcoureurs geldt in 2022 al een minimale leeftijd van 17 jaar.

Veiligheidsuitrusting van de coureur
Het enige doel van enig deel van het wedstrijdpak, de laarzen en de handschoenen van de coureur moet zijn om te verzekeren dat de coureur beschermd is bij een incident. Daarom is elk deel van de uitrusting dat geacht wordt louter tot doel te hebben het aerodynamische effect van de coureur te bevorderen niet toegestaan. De beslissing van de Technische Directeur zal definitief zijn bij het bepalen wat uitsluitend een aerodynamisch effect is.

Helmen
De helmen van alle coureurs die na een ongeval voor onderzoek naar het medisch centrum worden gebracht, moeten worden bewaard door het medisch personeel of de CMO voor controle door de Technisch Directeur of de Technische Stewards alvorens te worden teruggegeven aan de coureur of de teammanager.

In geval van hoofdletsel inclusief hersenschudding of verlies van bewustzijn, tenzij een specifieke bepaling van een nationale wet anders adviseert, moet de helm naar het FIM – laboratorium van de universiteit van Zaragoza worden gezonden voor deskundig onderzoek en een niet-destructieve analyse.

De helmfabrikant zal in kennis worden gesteld van de exacte tests en heeft het recht deze goed te keuren of te weigeren. Hij zal de analyse die in dit laboratorium wordt uitgevoerd, kunnen bijwonen. Na inspectie kan de helm worden teruggestuurd naar de coureur, het team of de fabrikant.

Medisch Reglement & geschiktheid om te racen
De Commissie heeft een aantal nieuwe regels goedgekeurd betreffende de medische keuring die moet worden uitgevoerd om een coureur weer terug te laten keren op de baan.

Daarnaast zijn er nieuwe eisen inzake het bewijsmateriaal dat in aanmerking moet worden genomen bij de beoordeling van het herstel van hoofdletsel en een hersenschudding, abdominaal/thoracaal letsel en musculoskeletale letsels, (zoals breuken, operatie, samengestelde of complexe fracturen).

In geval van twijfel kunnen de CMO, de Medisch Directeur van de MotoGP en de Medisch functionaris van de FIM om een nader advies vragen over de verstrekte rapporten en bewijzen om de status van de coureur te bepalen (fit of unfit).

Tuchtreglement
Er wordt een nieuwe functie gecreëerd voor de personen die betrokken zijn bij de beoordeling van overtredingen van het reglement, bijvoorbeeld jump starts, overschrijden van track limits, enz. Deze personen worden voortaan aangeduid als feitenrechters. Er kan geen beroep worden aangetekend tegen een beslissing van de feitenrechters over aangelegenheden die onder hun bevoegdheid vallen.

Er werd bevestigd dat informatie over protesten en beroepen plus beslissingen van het FIM MotoGP Stewards Panel genomen tijdens activiteiten op het circuit (trainingen en races), mogen worden meegedeeld op monitoren en op officiële borden. Dergelijke mededelingen op openbare schermen worden beschouwd als geldige kennisgeving.

Overige
Naast bovengenoemde punten werden er ook nog een aantal technische regels aangepast. Deze zijn te vinden in het volledige door FIM en de Grand Prix commissie verstuurde document.

Link naar het volledige document: Decisions of the Grand Prix Commission (23-12-2021)



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter