De zesde ronde van het Internationale Deutsche Meistershaft, gereden op het Autodrom Most,  werd niet datgene wat Bobby Bos zich ervan had voorgesteld. Met een tiende en een twaalfde plaats was de HPC Power Suzuki rijder absoluut niet tevreden. Is die teleurstelling echter wel terecht?

Half juni werkte het HPC Power Suzuki team een test af op het Tsjechische Autodrom Most. Aan het einde van die test ging het flink mis en werd Bos getorpedeerd door een overenthousiaste hobbyrijder. De gevolgen waren groot en het liet zich in eerste instantie aanzien dat het seizoen van de Drent over was. Tot verrassing van vriend en vijand zat Bos amper vijf weken later in Schleiz alweer op de motor.

We zijn inmiddels weer twee weken verder en uiteraard is er tussen Schleiz en Most opnieuw keihard gewerkt aan het verdere herstel van zijn bovenbeenblessure. Het was en is echter een utopie om te denken dat een blessure die normaal gesproken drie maanden vergt in amper zeven weken volledig kan genezen.

Ondanks dat gegeven kwam Bos naar Most met het vertrouwen dat het rijden weer beter zou moeten gaan dan in Schleiz. Most is echter ook een fysiek veeleisend circuit met diverse snelle bochtencombinaties. Die combinaties vereisen kracht om de motor snel te kunnen omleggen. Daarnaast moet er op diverse punten hard geremd worden wat veel vergt van de nog niet volledig herstelde rechterhand. Genoeg ingrediënten om te verklaren waarom de resultaten achterbleven bij de hoop van Bobby zelf.

Het weekend begon op zich absoluut niet verkeerd. Het weekend begon op vrijdag met een hete zon en tijdens de vrije trainingen werd gewerkt aan de set-up van de Suzuki. Aan het einde van de dag kon Bobby zijn beste tijd vanuit de test behoorlijk aanscherpen. Al met al zag dat er bemoedigend uit.

De kwalificatietrainingen op zaterdag waren qua weer een compleet ander verhaal. Na een hele nacht regen begon de eerste kwalificatietraining onder een grauwe hemel waar elk moment weer het nodige water uit kon vallen. De baan was bij het begin van de eerste kwalificatietraining net voldoende opgedroogd om met slicks te kunnen starten. Bobby ging direct naar buiten en dat bleek de juiste keuze. Hij reed zich naar de zesde trainingstijd precies op het moment dat het opnieuw begon te regenen. De regen bleef vervolgens gedurende een groot deel van de dag aanhouden waardoor de tweede kwalificatietraining volledig in het water viel. Dat betekende de zesde startpositie voor Bobby en ook direct de beste startpositie ooit door hem behaald in het IDM SBK kampioenschap.

Bobby Bos: “Ik was er precies op tijd bij en reed mijn snelste ronde op het moment dat de eerste regendruppels weer begonnen te vallen. Het leverde mij mijn beste startpositie ooit op in het IDM en dat zorgde voor een heel positief gevoel al wist ik diep van binnen eigenlijk wel dat het een behoorlijk vertekend beeld gaf van de werkelijkheid. Die werkelijkheid was namelijk dat ik zowel met mijn rechterbeen als ook met mijn rechterhand nog behoorlijk wat  ongemak had bij het omleggen in de snelle bochtencombinaties en het harde remmen. Niettemin hoop je om vanuit die zesde startpositie goed weg te komen en een buffer te kunnen slaan naar de rijders achter je om zo een goed resultaat te kunnen halen.”

Die hoop was echter al na enkele honderden meters in de eerste race vervlogen. Onder opnieuw zonnige, warme omstandigheden kwam Bobby bij de eerste bocht in het gedrang en viel terug naar een positie buiten de top tien. Bos kwam vast te zitten achter collega Suzuki rijder Phillip Gengelbach en kon daar maar niet aan voorbij komen. Door enkele valpartijen voor hem schoof hij op naar de tiende plaats maar meer zat er helaas niet in. Die tiende plaats betekende ook dat Bos door de omgekeerde gridprocedure de tweede race moest starten vanaf de twaalfde plaats.

Die tweede race leverde hetzelfde beeld op als de eerste race. Opnieuw kwam Bobby vast te zitten achter Gengelbach die voor een fitte Bos normaal gesproken geen partij is. Opnieuw lukte het niet om aan hem voorbij te gaan waardoor op de finish niet meer restte dan een twaalfde plaats.

“Het was uiteindelijk toch een stuk minder makkelijk dan ik vooraf gehoopt had. In mijn achterhoofd weet ik dat er op dit moment door de blessures nog niet meer inzit maar je hoopt voor jezelf, de mensen om me heen die me constant steunen, en het team op meer. Ik ben teleurgesteld maar moet me eigenlijk ook afvragen hoe terecht dat is. Het ging in elk geval al weer een stuk beter dan in Schleiz en we hebben nu opnieuw drie weken om verder te werken aan mijn herstel. Ik hoop tijdens onze thuisrace in Assen weer beter voor de dag te kunnen komen,” aldus Bobby.

Het zevende en voorlaatste IDM weekend vind plaats op het TT-circuit Assen in het weekend van 6 t/m 8 september.

 

Handige links IDM Most 2019:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App