Column Wilco Zeelenberg: “Voor het team komt deze thuisrace op het juiste moment”

4148
Wilco Zeelenberg | © Trackhouse Racing

De columns van enkele Nederlandse prominenten die actief zijn op het wereldtoneel van de motorsport zijn ook in 2024 weer te lezen op Racesport.nl. Eén van die prominenten is Wilco Zeelenberg, de voormalig Grand Prix en World Supersport coureur die tegenwoordig de teammanager is van het Trackhouse Racing team. In deze column heeft de 57-jarige Nederlander het over de voorbereidingen op het raceweekend van het Amerikaanse team, de kansen van zijn rijders en de indrukwekkende prestaties van MotoGP rookie Pedro Acosta.


De thuisrace van Trackhouse Racing
We staan aan de vooravond van de thuisrace van het team waardoor er natuurlijk iets meer bij komt kijken dan een normale Grand Prix. We zijn maandag naar Charlotte gevlogen waar de thuisbasis is van het Trackhouse Racing team, daar zijn de meeste NASCAR teams genesteld. Daar is dus het hoofdkantoor van Trackhouse en daar hebben we een uitgebreide rondleiding gehad met de rijders, ze hebben ons van alles laten zien hoe dingen werken in de NASCAR. Er werken daar 100 mensen (buiten het MotoGP team) dus het is niet bepaald een klein team.







Per rijder zijn er dan zo’n 6 à 7 auto’s die ze gedurende het jaar tot hun beschikking hebben. Bij een bepaald type race kunnen ze dan een bepaald type auto gebruiken die daarvoor het best geschikt is. Dan heb je een groep die de auto’s prepareert en dan heb je ook de groep mensen die de banden wisselt. Zo reden ze afgelopen weekend op het Circuit of the Americas en zullen ze komend weekend op een kleine ‘oval’ rijden elders in Texas, de verschillen zijn dus behoorlijk groot. Ook over de regelgeving hebben ze ons van alles uitgelegd, ze krijgen een Chevrolet motorblok waar ze niets aan mogen doen maar de auto zelf mogen ze wel aanpassen. Uiteraard hebben we ook de nodige PR-activiteiten gedaan en zijn zowel onze rijders als de NASCAR coureurs veelvuldig samen op de foto gezet dus we hebben een leuke tijd gehad.

Op woensdagochtend zijn we naar Austin gevlogen om daar alles op poten te zetten zodat we op donderdag de machines uit elkaar kunnen halen en weer kunnen prepareren. Miguel en Raúl moesten daar een pre-event van Dorna bijwonen dus kortom, we zijn flink beziggehouden. We kijken er wel naar uit om goed beslagen ten ijs te komen in deze eerste thuiswedstrijd van het team.

We waren in de eerste twee races zeker niet langzaam maar we hebben niet de resultaten behaald die we hadden gewild. Het is zaak dat we dit zo snel als het kan gaan verbeteren. Wat dat betreft denk ik niet dat deze belangrijke thuisrace voor ons te vroeg in het seizoen komt, ik denk dat het goed is dat we iedereen binnen de hele Trackhouse organisatie hebben kunnen ontmoeten. Zo zijn er veel mensen binnen de organisatie (marketing, financiën, IT, etc.) die voornamelijk met NASCAR bezig zijn maar ook met ons te doen hebben. Zij hebben nu de kans om echt kennis te maken met de MotoGP en te ervaren hoe bepaalde dingen gaan binnen onze sport. Via de mail en de telefoon hebben we al veel contact gehad maar het is toch altijd anders om elkaar even recht in de ogen aan te kunnen kijken.

Woensdagavond hebben we nog een barbecue bij Kevin Schwantz die allerlei mensen heeft uitgenodigd en ook gedurende het weekend zal het druk zijn met allerlei gasten van het team. Maar goed, ze maken mij niet zomaar gek dus we laten het op ons afkomen dit weekend.

De kansen in Austin
Een jaar geleden had Miguel een heel goede race waarin hij vijfde werd. In Portugal raakte hij geblesseerd waardoor hij niet naar Argentinië kon gaan, daardoor was het extra indrukwekkend wat hij toen liet zien. Raúl viel uit met een haperend ride height device. Het is zeker geen makkelijke baan en we gaan ons best toen om in ieder geval beter te kwalificeren. We moeten ervoor zorgen dat we minimaal op de eerste drie startrijen staan, nog liever op de eerste twee.

Maverick heeft in de Sprint race in Portimão laten zien dat het wel kan. Als je er na de start meteen goed bij zit en met de eerste 5 coureurs meekunt, dan zijn er veel kansen. Als je van buiten de top tien moet komen moet je óf heel veel sneller zijn dan de rest óf heel veel geluk hebben. Meestal is dat niet zo en als je in de groep zit verlies je in de eerste twee ronden al zo’n 6 à 7 seconden, je kunt dan niet de rondetijden rijden die je met een vrije baan wel zou kunnen rijden.

Pedro Acosta
Het is zeer indrukwekkend wat Pedro Acosta momenteel laat zien. Hij heeft in zijn nog prille carrière constant goed gepresteerd maar om in de MotoGP te laten zien wat hij nu laat zien is wel echt buitengewoon. Ik denk dat niemand dat had verwacht, zeker niet in een satellietteam van KTM. Natuurlijk waren er hoge verwachtingen maar als je ziet dat hij er vanaf de eerste tests meteen al goed bijstaat, en vervolgens in Qatar in zowel de Sprint race als de hoofdrace er goed bij zit, is dat heel knap. Aangezien hij Marc Márquez meteen het vuur aan de schenen kon leggen zou het niet lang duren voordat hij op het podium zou staan en dat is in Portugal meteen gebeurd. Hij had een beetje geluk dat Marc die aanvaring met Pecco had maar hij zat er goed op, ik denk dat het ook niet heel lang gaat duren voordat hij een wedstrijd gaat winnen. Dat is misschien een grote uitspraak en ik wil de druk er niet opleggen, maar als hij nu al op het podium staat en hij crasht ook niet vaak, dan kan zoiets zomaar gebeuren. Ik hoop dat hij zelf ook de rust kan bewaren maar chapeau voor wat hij nu al heeft laten zien.

Ik ben wel blij dat je hiermee kunt zien dat zoiets wel gewoon nog mogelijk is. In onze sport wil je graag zien dat de coureur het verschil kan maken, dat zien we in de Formule 1 ook met Max Verstappen die op heel veel gebieden beter is dan de rest. Het is heel gaaf om te zien als zo iemand weer opstaat, daar kun je alleen maar respect voor hebben.

Tot over vier weken,
Wilco Zeelenberg


Lees hier de vorige columns:
37. Column Collin Veijer: “De nieuwe motor is echt heel goed”
36. Column Wilco Zeelenberg: “Acosta verrast, en we zagen een andere Márquez in Qatar”
35. Column Collin Veijer: “Mijn doel, het dit seizoen beter doen dan in 2023”
34. Column Michael van der Mark: “Het is goed dat Toprak dezelfde feedback geeft als ik”
33. Column Wilco Zeelenberg: “Dit was de meest hectische periode die ik ooit heb gehad”
32. Column Glenn van Straalen: “Het hebben van een snelle teamgenoot gaat mij sterker maken”
31. Column Michael van der Mark: “Collin heeft een geweldige prestatie geleverd, ik had het stiekem al verwacht”
30. Column Collin Veijer: “Als ik dit weekend weer kan winnen dan zal ik dat doen, ik kom hier om te winnen”
29. Column Wilco Zeelenberg: “Het mooist is om de wereldtitel pas in Valencia te behalen, het wordt een echte titanenstrijd”
28. Column Glenn van Straalen: “Het was lastig om onze doelstellingen aan te passen”
27. Column Michael van der Mark: “Samengevat was het seizoen k** maar het weekend in Portimão heeft veel vertrouwen gegeven”
26. Column Wilco Zeelenberg: “De komende overzeese trip wordt de ergste van het seizoen”
25. Column Glenn van Straalen: “Het is goed om regelmatig het Wilhelmus in de paddock te horen”
24. Column Michael van der Mark: “De overstap van Jonathan heeft me verrast, hij heeft niets meer te bewijzen”
23. Column Collin Veijer: “Het kwam wellicht als een verrassing maar ik werk er hard voor”
22. Column Wilco Zeelenberg: Over de pech in Oostenrijk, de nieuwe reglementen omtrent bandenspanning en Collin Veijer
21. Column Glenn van Straalen: “De WorldSBK kalender zou anders zijn als ik het voor het zeggen had”
20. Column Michael van der Mark: “De acht uren van Suzuka in 2024, waarom niet?
19. Column Collin Veijer: “Ik had voorafgaand aan het seizoen geen verwachtingen, het niveau is heel hoog”
18. Column Wilco Zeelenberg: “De zomerstop was lang maar we hebben zeker niet stilgezeten”
17. Column Glenn van Straalen: “Het was heel heet in Imola, een kromme clip-on maakte dat niet makkelijker”
16. Column Michael van der Mark: “Ik hoop dat ik in Most weer aan de start kan staan”
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”



zs-728x90



Handige links Red Bull Grand Prix of the Americas:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag



  • Persconferentie MotoGP Race (VLNR) Acosta - Vinales - Bastianini