Column Collin Veijer: “De nieuwe motor is echt heel goed”

12935
collin-veijer
Collin Veijer met zijn crew chief Stefan Kirsch | foto© Intact GP

De columns van enkele Nederlandse prominenten die actief zijn op het wereldtoneel van de motorsport zijn ook in 2024 weer te lezen op Racesport.nl. Eén van die prominenten is Collin Veijer die bezig is met zijn tweede seizoen in de Moto3 klasse met het Liqui Moly Husqvarna Intact GP team. In deze column bespreekt de negentienjarige coureur uit Staphorst de eerste twee races van 2024, de nieuwe KTM en de Pirelli banden.


Na de afgelopen weken hard getraind te hebben in Spanje ben ik nu weer even een paar dagen thuis in Staphorst voordat we dinsdag vertrekken naar Austin. Ik heb vooral veel aan motorcross gedaan en zo min mogelijk op het asfalt, met een productiemachine krijg je toch een ander gevoel dan met de Moto3. Het motorcrossen is voornamelijk om de fitheid te behouden en verder op te bouwen. Dat we een week langer vrij waren vanwege de afgelasting van de Argentijnse Grand Prix maakt mij niet zoveel uit, zolang je maar niet stil gaat zitten en fit blijft behoud je dat ritme wel.







Qatar & Portimão
De eerste twee raceweekenden zijn redelijk naar verwachting verlopen. Het Lusail International Circuit en het Autódromo Internacional do Algarve zijn niet bepaald mijn favoriete circuits, daar heb ik het vaak wel moeilijk. We moeten zien of we het in de komende races beter kunnen doen maar voor mij hebben we de twee moeilijkste circuits al gehad. Het is in ieder geval een goed teken dat we er wel steeds voorin bij zitten en dat de achterstand niet groot is. Ik denk dat het een prima begin van het seizoen is.

Nieuw materiaal
De nieuwe motor is ontzettend goed en KTM / Husqvarna heeft vergeleken met Honda echt een hele grote stap gemaakt. Het is niet alleen het vermogen, onze machine is op alle vlakken flink verbeterd. Ik kan me voorstellen dat ze bij Honda wel een beetje geschrokken zijn van de verbeteringen bij KTM. Taiyo Furusato zat er in Qatar weliswaar goed bij maar ik denk dat dat toen vooral te maken had met de gearing. Hij is zeker een goede rijder maar als je hem op een KTM zet dan zal hij het nog beter doen. Als je naar de stand in het kampioenschap kijkt bestaat de top dertien – met uitzondering van Furusato – volledig uit KTM machines.

Circuitkennis
Nadat ik vorig jaar op veel circuits voor het eerst kwam en dus heel veel moest leren ga ik daar nu wel iets relaxter naartoe. Je kent de lay-out en het gevoel op de motor daar dus dan ga je er wel iets anders heen. Met name Austin is een heel moeilijk circuit om te leren dus om daar nu dan met iets meer ervaring heen te gaan is wel fijn. Maar natuurlijk zorg ik er zoals altijd voor dat ik optimaal voorbereid ben dus daar zal het niet aan liggen.

Banden
Met de Pirelli banden is het bandenmanagement nu wel een stuk belangrijker geworden in de Moto3 en Moto2 klassen. De banden zijn beter en dat zie je ook aan de rondetijden in zowel de kwalificaties als de races die behoorlijk sneller zijn, maar daar hoort dan wel een iets groter verval bij. Met de Dunlops kon je in principe de hele race lang pushen en was de ‘drop’ wat minder, maar zoals gezegd waren de rondetijden ook iets langzamer.

Nieuwe website
Naast het sportieve gedeelte heb ik nog wel een leuk ander nieuwtje, mijn nieuwe website collinveijer.com is sinds enige tijd online. Een prachtig nieuwe website met o.a. een eigen webshop waar de CV95 merchandise artikelen verkrijgbaar zijn, waaronder een aantal nieuwe 2024 items. Binnenkort zullen er zelfs nog een aantal speciale items toegevoegd worden, dus neem er regelmatig een kijkje zou ik zeggen.

Voor nu is het nog even een paar dagen trainen en dan gaan we naar de derde Grand Prix van het jaar in Austin. Ik heb er zin in.

Tot over vier weken,
Collin Veijer

collin-veijerLees hier de vorige columns:

36. Column Wilco Zeelenberg: “Acosta verrast, en we zagen een andere Márquez in Qatar”
35. Column Collin Veijer: “Mijn doel, het dit seizoen beter doen dan in 2023”
34. Column Michael van der Mark: “Het is goed dat Toprak dezelfde feedback geeft als ik”
33. Column Wilco Zeelenberg: “Dit was de meest hectische periode die ik ooit heb gehad”
32. Column Glenn van Straalen: “Het hebben van een snelle teamgenoot gaat mij sterker maken”
31. Column Michael van der Mark: “Collin heeft een geweldige prestatie geleverd, ik had het stiekem al verwacht”
30. Column Collin Veijer: “Als ik dit weekend weer kan winnen dan zal ik dat doen, ik kom hier om te winnen”
29. Column Wilco Zeelenberg: “Het mooist is om de wereldtitel pas in Valencia te behalen, het wordt een echte titanenstrijd”
28. Column Glenn van Straalen: “Het was lastig om onze doelstellingen aan te passen”
27. Column Michael van der Mark: “Samengevat was het seizoen k** maar het weekend in Portimão heeft veel vertrouwen gegeven”
26. Column Wilco Zeelenberg: “De komende overzeese trip wordt de ergste van het seizoen”
25. Column Glenn van Straalen: “Het is goed om regelmatig het Wilhelmus in de paddock te horen”
24. Column Michael van der Mark: “De overstap van Jonathan heeft me verrast, hij heeft niets meer te bewijzen”
23. Column Collin Veijer: “Het kwam wellicht als een verrassing maar ik werk er hard voor”
22. Column Wilco Zeelenberg: Over de pech in Oostenrijk, de nieuwe reglementen omtrent bandenspanning en Collin Veijer
21. Column Glenn van Straalen: “De WorldSBK kalender zou anders zijn als ik het voor het zeggen had”
20. Column Michael van der Mark: “De acht uren van Suzuka in 2024, waarom niet?
19. Column Collin Veijer: “Ik had voorafgaand aan het seizoen geen verwachtingen, het niveau is heel hoog”
18. Column Wilco Zeelenberg: “De zomerstop was lang maar we hebben zeker niet stilgezeten”
17. Column Glenn van Straalen: “Het was heel heet in Imola, een kromme clip-on maakte dat niet makkelijker”
16. Column Michael van der Mark: “Ik hoop dat ik in Most weer aan de start kan staan”
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”