Geen Ducati WSBK fabrieksteam in 2011

Ducati, het meest succesvolle merk uit het WK Superbike, heeft besloten om in 2011 geen fabrieksteam in te zetten in het WK Superbike, de Italiaanse fabrikant wil de technische knowhow aanwenden voor de ontwikkeling van nieuwe producten.

Noriyuki Haga (foto: donnyfoto.com)

Een van de merken die aan de basis lag van het succes van het WK Superbike heeft besloten om, voor wat betreft het WK Superbike, een andere weg in te slaan. De Italiaanse fabrikant heeft sinds het ontstaan van het WK Superbike in 1988 elk jaar een fabrieksteam in gezet maar zal dat het komende seizoen niet doen.

Ducati kende grote successen en wist in die 22 jaar als fabrikant 16 wereldtitels te bemachtigen terwijl 13 keer een Ducati rijder wereldkampioen werd, de laatste daarvan was Troy Bayliss in 2008.

Voor in ieder geval het komende seizoen gooit Ducati het roer om en zal men geen fabrieksteam inzetten en gaat men snijden in de levering van machines en steun aan privé teams en dat is nogal wat.

"Dit besluit is onderdeel van een specifieke strategie gemaakt door Ducati, met als doel verdere toename van technologische know-how in de productie modellen die in de komende jaren op de markt zullen komen. Om deze doelstelling te bereiken zullen de technische middelen die tot nu toe gewijd werden aan het Superbike team ingezet worden in de ontwikkeling van de nieuwe generatie van hypersport fietsen, in zowel de gehomologeerde en Superbike race versies," verklaarde Gabriele Del Torchio, President en CEO van Ducati. "Ik wil graag Nori en Michel willen bedanken, en alle rijders die hebben bijgedragen tot de grote geschiedenis van Ducati in het Superbike, maar vooral de Ducati medewerkers, het is hun harde werk en professionaliteit die het ons mogelijk heeft gemaakt om zulke belangrijke resultaten te behalen. Een welgemeende dank ook aan alle partners die ons gesteund, in de eerste plaats Xerox natuurlijk. Ik zou ook graag de Flammini broers, die het kampioenschap al zo lang onder hun hoede hebben, en de FIM willen bedanken voor de continue constructieve relatie."

Met deze nieuwe strategie hoopt Ducati sneller geavanceerde technische oplossingen, die momenteel getest worden in het prototype kampioenschap, te kunnen implementeren in productiemachines. Het testen van innovatieve technische oplossingen in het Superbike zal nu worden toevertrouwd aan externe teams die technische steun zullen krijgen van Ducati.

Ducati zal dan wel niet als fabrieksteam actief zijn maar de fabrikant blijft wel samen met de organisatoren van het kampioenschap, andere fabrikanten en de FIM blijven werken aan het definieren van een technisch reglement wat gericht is op het inperken van de kosten.

Reacties

Door: Calvin Brummelink
op: zaterdag 28 augustus 2010 12:31:30

euh....1 minder jaar en foetsie!? zelfs kawasaki blijkft knokken voor het superbike project. de 1200 loodzware cheatende cc zijn niet meer voldoende. ik las op een rare dui.t.r. site dat ducati een 3cil wilt in het wsbk met 1110cc. onderhandelingen al in volle gang en in 2012 beschikbaar!!!

Door: suzukinutt
op: maandag 30 augustus 2010 18:39:19

Rossi heeft teveel geld gekost ;)

Nieuws

woensdag 1 oktober 2014
woensdag 24 september 2014
dinsdag 23 september 2014
maandag 22 september 2014
zondag 21 september 2014
vrijdag 19 september 2014
donderdag 18 september 2014
vrijdag 12 september 2014
donderdag 11 september 2014

Racesport.nl partner